L'escriptor i poeta Llorenç Moyà publica els seus llibres de
poemes La joglaressa i La bona terra, tradicionalistes, dins els
esquemes últims de l'Escola Mallorquina, dins la producció dels
anys 40, que sofriria profunds canvis ètics i estètics en voltar
els anys 50. Aquesta producció dels anys 40 recollia noms com
Miquel Dolç, Miquel Gayà, Guillem Colom, Maria Antònia Salvà, Marià
Villangómez... En referència a Llorenç Moyà haig de dir, i perdonau
estimats lectors, que l'article de dissabte, Tota la ira dels
justos, hi havia per part meva un «lapsus» o si voleu, una greu
errada. L'autor de les frases entorn del rebutjament dels jueus,
àrabs i altres herbes en benefici de Grècia i Roma no és Llorenç
Moyà, un home, per altra banda, compromès amb les literatures i
cultures orientals, que estimava de debò, sinó de Jaume Vidal
Alcover. Esborrau, doncs, un nom i posau-li l'altre. Tot el que
Llorenç Moyà i Jaume Vidal podien tenir en comú eren altres coses
pel que fa a les afeccions, hàbits i costums, i encara un detall,
podríem dir, «juvenil», que fou el feixisme de primera hora en els
anys grisos. Però això no ens interessa ara sinó l'obra i la
personalitat de Llorenç Moyà que cap al 1950 entrava en el procés
renovador de la poesia mallorquina que consistia a carregar les
tintes de l'essencialitat poètica i la intensitat formal, amb unes
gotes de provocació heretades de Bartomeu Rosselló-Pòrcel.
Explicava Josep Maria Llompart que «aquelles lectures i tertúlies
que amb aire de conspiració innocent s'organitzaven en els primers
anys de la postguerra, comptaren també amb la presència d'alguns
aprenents de poeta nascuts cap a la meitat de la dècada dels vint.
Una generació sense mestres que s'havia format en la desorientació
d'uns anys obscurs, frívols i difícils. Aquells joves entre els
supervivents i continuadors de l'Escola Mallorquina fou un poc
inquietant i fins i tot, de vegades, quasi escandalosa...».
Segurament tenia raó en aquest comentari Josep Maria Llompart.
De totes maneres, Llorenç Moyà deixava els esquemes de l'Escola Mallorquina que li havien suposat un excel·lent aprenentatge i s'incorporava a la Generació dels 50, poetes que semblavent acudir al referent, en part, és clar, de Diego, Lorca o Salinas, que llegien i admiraven. Obres de Moyà com Hispània Citerior, un llibre que com diu Llompart té una clara intenció civil i les narracions breus A Robines també plou ens mostren, cap a la fi dels 50, un Llorenç Moyà inspirat i renovador. Llàstima d'altres textos dels darrers anys de la seva vida que ja no m'atrevesc a comentar i que giren entorn d'un teatre «bufo» del pitjor gust, més digne de la broma d'un estudiant universitari que d'un home granat amb un prestigi literari prou sòlid. El que si és una llàstima que tot el que pugui quedar de Llorenç Moyà sigui el seu Via-crucis, anyalment representat, una peça, per altra banda, ben digna. Però la reedició de les seves obres exhaurides és també important.
I ja ho sabeu, en aquell article, jo em referia a Jaume Vidal, no a Llorenç Moyà.