Un total de 450 persones van morir aquest estiu a les carreteres espanyoles, un número que ha creat un sentiment “doble” en el ministre de l'Interior, Alfredo Pérez Rubalcaba: trist per les víctimes i satisfet per la sensible millora dels últims temps en matèria de tràfic, ja que es tracta de la xifra de víctimes més baixa des de 1964.
Aquesta millora, per a Rubalcaba es deu a la implantació del carnet per punts, la qual cosa ha provocat que totes les franges d'edat reduïssin la sinistralitat a excepció dels que es troben entre els 45 i els 54 anys, els més resistents “als canvis d'hàbits”.
Des de la posada en marxa del nou permís de conduir per punts, l'1 de juliol de 2006, el número de morts a les carreteres espanyoles ha descendit en 1.424 persones, la qual cosa representa un 22 per cent menys que fa dos anys, segons les dades de la Direcció General de Tràfic (DGT).
Aquestes baixada de xifres s'ha reflectit també en els números d'estiu, ja que s'han registrat 232 víctimes a juliol i 218 l'agost, el que representa un descens de 89 víctimes menys que el 2007 i la meitat que l'any 2000. “Aquest és l'estiu que hi ha hagut menys morts a les nostres carreteres des de fa 44 anys, des de 1964, però l'any 1964 hi havia dos milions de vehicles, i ara tenim 30 milions. Hem oblidat estius de 1.400 i 1.200 morts”, va assenyalar sobre això Rubalcaba.
Aquesta situació que viu actualment el tràfic al nostre país, va explicar, es deu “al treball de tots”, encara que va reconèixer que “queden moltes coses per fer”. “No ens donam per satisfets: seguim amb les campanyes, seguim a sobre del tema, queda molt treball per fer, i mirant cap a enrere podem fer-ho amb calma i perspectiva, perquè sembla que les coses han donat resultat”, va declarar el ministre.
De la mateixa manera, Rubalcaba va explicar que la sinistralitat ha descendit a totes les franges d'edat, llevat dels que es troben entre els 45 i els 54 anys, que van augmentar un 43 per cent, ja que són més resistents “als canvis d'hàbits”, amb referència a l'impacte del nou carnet per punts.
En aquest sentit, el descens més significatiu de víctimes mortals des de 2003 s'ha produït entre els més joves, en decréixer un 58 per cent entre les persones d'entre 15 i 24 anys. “A més, la nit ja no és el tram amb més morts, sobretot perquè ha descendit el consum d'alcohol al volant” per part dels joves”, va postil·lar. També s'han reduït els motoristes morts aquest estiu, que han passat del centenar de morts el passat any a 70 el 2008.
La distracció, principal causa
La majoria dels accidents (49 per cent) han tingut lloc per sortides de la via, sent la causa principal dels sinistres la distracció dels conductors (present en el 46 per cent dels mateixos, un 10 per cent més que l'any anterior). A més, la infracció de les normes de circulació ha provocat una quarta part dels accidents i l'excés de velocitat el 19 per cent.
Per trams horaris, s'ha reduït la sinistralitat en tots ells. Especialment significatiu és el descens registrat entre les dotze de la nit i les set del matí, que acumula gairebé un 63% de disminució respecte a 2003. “Estam demostrant entre tots que els accidents de tràfic no són una maledicció que no té remei”, va assenyalar Rubalcaba.