Mallorca celebra el bicentenari de Pere d'Alcàntara Penya
La Institució Francesc de Borja Moll i la revista cultural 'El Mirall', que li dedicarà un monogràfic, han organitzat dos homenatges, dilluns 18 a les 19 hores a la biblioteca de Cort, a Palma, i dimecres 20 a la mateixa hora, a la Casa de Cultura de Felanitx, per a commemorar el bicentenari de Pere d'Alcàntara Penya (Palma, 1823-1906), poeta, autor teatral, periodista, narrador, misser, professor, astrònom, enginyer, urbanista, mestre d'obres i fortificacions, cartògraf, cronista de la ciutat de Palma, autor de 'La Colcada', dibuixant, pintor, gastrònom, autor d'una 'guia' de l'arxipèlag i col·laborador des del primer moment del 'Diccionari català-valencià-balear' d'Antoni Maria Alcover. Hi col·laboren els ajuntaments de Palma i Felanitx, el departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i l'Ateneu Barcelonès, a on també s'hi ha realitzat un acte de commemoració.
També a Illes Balears
- Indignant: Les Illes Balears i el País Valencià es queden sense el nou canal en català de RTVE
- Vidal comença una «campanya de pressió» perquè el nou canal de RTVE en català arribi a les Balears
- Damià Pons: «Sempre ha estat el teu amor a Mallorca i a la seva gent el motor que ha determinat les teves passes en el món de la política»
- La Marina de Llucmajor, sacrificada per un megapolígon industrial fotovoltaic
- Com així les Illes Balears s’han salvat de la gran apagada elèctrica?
3 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Un personatge captivador i admirable. Un polifacètic "reinaxentista". El nostre Leonardo da Vinci. Cal divulgar-lo i estudiar-lo en profunditat.
Tinc l’honor de viure al carrer de Pere A. Penya, a la barriada de Pere Garau. El primer va somiar amb el ferrocarril a Soller. El segon ho va fer possible. Un servidor, ignorant i mal estudiant, ha estat periodista, ha escrit alguna cosa, visc de compartir la Historia i tinc molts de vincles amb Soller. I tot ho vaig fer abans d’estudiar la biografia d’aquest senyor. Mon pare quedava astorat quan em veia avançar com a periodista, escriptor i aficionat a la Historia vivint al carrer Pere A. Penya i ell coneixia la seva biografia. Tot es obra de la modista, cap fil fuig… la Balanguera. I hi ha fils que ho intenten, un servidor tambe, pero no hi ha manera…la modista ens enganxa. I tot junt a Norma Comics, que la vida sembla un comic. Sobre el ferrocarril a Menorca es possible perque la profundaria de la mar es menor que la del pont mes alt del mon, de França. Perdonau la manca d’accents, avui la tecnologia no me’ls ofereix. Bon diumenge fils i fills de la Balanguera.
Pere Alcántara Penya, a més de realitzar els plans cadastrals de nou municipis del Plà i Llevant (encara pendents de cobrament) va presentar una sol·licitud (1863) per a portar a la pràctica un dels seus somnis de progrés de les illes, mitjançant un Ferrocarril Balear. La inauguració de la via fèrria entre Ciutat a Inca el 24 de febrer de 1875, sens dubte va haver de ser per a D. Pere un moment d'íntima satisfacció. Va demanar autorització per a projectar un "camí de ferro" de Ciutat a Sóller i després a Felanitx, Porto Colom, Manacor i Capdepera. Va estudiar un altre traçat a Menorca, de Maó a Ciutadella i Vila Carles. Sens dubte és el personatge que més admir de la nostra història.