Havia nascut a Central Bridge, Nova York, el 1846 i era fill
d'un fabricant d'eines agrícoles i en aquell taller de maquinària
el jove George va començar a desenvolupar la seva inventiva. Ideà
el fre d'aire comprimit, que presentà el 1868. Ja útil però encara
amb algunes mancances, el perfeccionà i el 1872 ja era una realitat
ben aconseguida. Substituir el poder muscular per l'aire
significava tot un avanç en el món dels ferrocarrils i animat amb
aquesta idea Westinghouse visità Vanderbilt, el magnat dels
trens.
Però Vanderbilt es va fotre del pobre inventor. Quan li digueren
que un jove enginyer li volia mostrar un artefacte que aturava les
locomotores amb aire, no el volgué ni escoltar. Tanmateix altres
industrials l'escoltarien i el nou fre d'aire comprimit anà primer
als ferrocarrils, llavors als automòbils i als tramvies. Ja
econòmicament fort, Westinghouse defensà en la polèmica entorn del
corrent elèctric el tema del corrent altern i en fabricà equips, la
qual cosa l'enfrontà amb Edison. El 1893 aconseguia per a la seva
companyia d'electricitat el contracte que transformava en energia
de corrent altern les aigües de les cascades del Niàgara.
Aquella gegantina obra tingué el seu premi i el personatge fou
elegit el 1955 per figurar a la Galeria de la Fama dels grans homes
americans. Era, però, una recompensa post-mortem, com
tristament sol esdevenir. De totes maneres, Westinghouse, que donà
naixement a una multinacional molt poderosa, ha conservat la fama
del seu primer invent i John R. Day, historiador, explicava que
«quan els ferrocarrils eren joves no s'havia de menester cap tipus
de senyalització. No hi havia el més mínim problema quan els
cavalls arrossegaven uns pocs vagons a lent caminar. Fins i tot
quan es posà en pràctica l'enginy de vapor, les velocitats eren
baixes i les càrregues petites, i ben sovint, només funcionava
alhora una locomotora. Però les velocitats anaren augmentant i
sorgí el desavantatge de no poder-se aturar ràpidament, sobretot
quan la locomotora i un o dos vagons tenien sistema manual de
frenat. El furgó de fre era anomenat així perquè estava dotat de
frens que un al·lotet, el guardafrens, accionava quan el maquinista
li indicava de fer-ho amb el xiular de la seva locomotora...».
Aquesta situació fou millorada per aquell inventor i les seves
primeres idees es multiplicaren en aquell camp del transport. El
vapor seria rei molts d'anys en la vida del tren però ja el 1879
una miniatura de locomotora elèctrica de quatre rodes, construïda
per Werter von Siemens, era mostrada a l'Exposició de Berlín. També
Westinghouse treballaria i milloraria aquell invent...
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.