Aquella estada, en companyia dels seus fills i del seu amant,
Frederic Chopin, que es troba malalt de tisi, resulta, com tots
sabem, conflictiva i frustrant. La Mallorca preturística i pagesa
no sap entendre el liberalisme de costums d'aquells estrangers i
l'escriptora i els seus se'n tornen a França tot d'una que
poden.
Però la relació amb Chopin, ella, sempre més protectora que
amant, es perllongarà alguns anys més.
La ruptura definitiva portarà el gran músic i compositor a la
pobresa, al dolor físic i a les preocupacions, les tres creus que
el duran a la tomba el 17 d'octubre de 1849.
Però si Chopin veu com la vida li fuig d'entre les seves
màgiques mans, ja cadavèriques, la Sand segueix el seu camí
triomfal pel món de la literatura i en aquells mateixos anys dóna a
la premsa Sept cordes de la lyre, Gabriel, Le compagnon du tour
de France, Consuelo, La compteusse de Rudolstadt, Jeanne, Le
meunier d'Angibault i alguns altres treballs que la posen entre
els autors més prolífics del moment.
Tal volta, però, la novel·la més emblemàtica de tota aquesta
producció que comença a Mallorca i acaba al castell de Nohant sigui
La mare au diable, és a dir, La bassa del dimoni, on
l'escriptora, a través d'un llibre revolucionari i subversiu, ens
conta les vivències de Germain i Marie.
Germain és vidu i té tres fills. Viu amb els seus sogres, però
aquests se senten vells per tenir cura dels seus infants, que han
de menester una mare jove.
Així, doncs, són els mateixos pares de la difunta esposa que
demanen al seu gendre de tornar a casar-se.
Li proposen una viuda rica que viu en el poble veí. Un dissabte,
Germain i el seu fill major van a la recerca de la seva nova muller
i mare.
Per tal de fer un favor a una vella, la filla de la qual va a
servir al poble al qual es dirigeix Germain, permet que aquesta
munti a les anques del seu cavall.
Però Marie, bella i agradosa, és pobra.
Els viatgers es perden en el camí i han de passar la nit a la
vora de la famosa bassa d'aigua. Entre les boirines, Germain
contempla la formosor d'aquesta al·lota i la temptació és forta al
cap de dos anys d'abstinència matrimonial... Però en el fons del
discurs, dels pensaments, de les idees, hi ha un autèntic míting
social amarat en la revolució passada i futura. I pren els mots de
Vaucelles per repetir: «Amb la suor del teu front guanyaràs ta
pobra vida, i després de feixuga feina, vindrà la mort a
convidar-te...».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.