La flota d'autobusos de l'EMT de Palma serà renovada íntegrament en dos anys

Els nous vehicles seran diferents dels actuals i hauran superat els problemes d'emissió de sorolls i deficiències de l'aire condicionat

TW
0

La flota d'autobusos de l'Empresa Municipal de Transports (EMT) de Palma, que actualment ascendeix a 160 vehicles, serà íntegrament renovada en el termini de dos anys a partir d'ara, amb models diferents dels Mercedes d'ara que superaran els actuals problemes d'emissió de sorolls i deficiències de l'aire condicionat, que han publicat múltiples queixes per part dels usuaris.

Així ho va manifestar, en declaracions realitzades als mitjans de comunicació, el regidor de Mobilitat, Joaquín Rodríguez, en les que va precisar que, de fet, el concurs per a la renovació de la flota de l'EMT ja ha estat resolt, i ha recaigut sobre la companyia Iveco, que tindrà en compte les peculiaritats de la capital balear a l'hora de subministrar-li els nous autobusos.

Concretament, a finals d'aquest any arribaran 11 nous models que substituiran als del tipus Cito -destinats al Casc Antic-, que han tingut problemes “greus” de funcionament des que van entrar en servei, arribant a estar en algun moment parats per avaries 10 dels 11 amb els quals compta l'EMT. I qualsevol d'ells, acumula la meitat d'hores de servei que els Citaro que s'empren en la resta del municipi.

A més, segons va indicar el regidor, a començaments de 2009 arribaran 52 nous autobusos per a la companyia municipal, que serviran en primera instància per a “augmentar” la flota, en no produir-se retirats inicialment. I, ja en al llarg de 2010, es produirà el canvi definitiu de la flota, dotada d'un aire condicionat d'última generació que serà “més potent que l'actual”, va dir.

En la seva intervenció, l'edil va aclarir que els autobusos que actualment empra la companyia municipal pateixen “vellesa prematura” perquè el seu manteniment “no ha estat tot el bo que podia ser”, ja que tenen una mitjana de vida de vuit anys -excepte 30, que tenen tres- i en molts casos ja no es troben en condicions de circular, malgrat que el període mig d'ús en altres ciutats per a aquests vehicles assoleix els 15 anys.

Referent a això, Rodríguez va matisar que el rènting dels autobusos municipals, que es manté amb la firma Aistsa -filial d'Alsa-, té una vigència de deu anys dels que encara queden per complir-se'n dos, per la qual cosa la renovació de la flota no es podrà emprendre fins a 2010, i, en canvi “no estan donant gaires problemes”, malgrat que encara es troben en la meitat de la seva vida útil, va assenyalar.

A més calor, més avaries
El regidor va recordar que els autobusos que es vénen emprant, models Citaro i Cito de Mercedes, van tenir “des del principi” problemes amb els equips d'aire condicionat, a causa que estaven concebuts per a països més freds i, per tant, la seva potència era de només 27 quilowatts (Kw). Encara que als dos anys de la seva posada en funcionament es van fer algunes millores, les deficiències han persistit.

Precisament, en els moments més calorosos de l'any -com els últims deu dies- és quan aquesta situació es fa notar amb major rotunditat, i es fa necessari retirar diversos vehicles cada dia per avaries en el sistema d'aire condicionat --que treballa tot el temps a la seva màxima capacitat--, vuit ahir dimecres i cinc dimarts, va recordar Rodríguez.

Pel que es refereix a la problemàtica de les emissions de soroll, el regidor va afirmar que ha mantingut diverses reunions amb Asitsa per abordar diverses qüestions relacionades amb el manteniment dels vehicles, com l'incendi de dos d'ells en els últims mesos, i va aconseguir un compromís per part dels seus responsables per millorar les condicions dels autobusos de l'EMT fins a la renovació de la flota.