cielo claro
  • Màx: 33°
  • Mín: 25°
33°

Un forat de 7,4 milions

Les deficiències en les obres de l'aparcament d'Antoni Maura han suposat un sobrecost equiparable a una tercera part del pressupost, de 14,4 milions d'euros, en què inicialment les xifrà el Consistori anterior. El PP passà per alt els nivells freàtics que hi ha a la zona per evitar filtracions

El polèmic aparcament del carrer d’Antoni Maura, que es construí damunt uns terrenys on hi havia una excavació amb restes arqueològiques i que encara està en obres, ha tingut un desfasament pressupostari de 7,4 milions d’euros. Ni més ni menys que la tercera part del seu import final, que puja a 21.739.231,52 euros quan el projecte inicial ascendia a 14.353.920,44 euros.

L’informe de liquidació ha valorat aquest sobrecost tenint en compte tots els projectes de modificació i complementaris que s’han hagut de resoldre sobre la marxa per la manca de previsió de l’anterior Consistori del PP a l’hora d’efectuar un control arqueològic més adequat de tota la zona on s’ubica el pàrquing. L’increment econòmic també respon a altres deficiències que s’han detectat durant l’execució del projecte, i que el llavors president de la Societat Municipal d’Aparcaments (SMAP) de Palma i tinent de batle de Seguretat Ciutadana, Àlvaro Gijón, passà per alt per poder-ne fer a temps la recepció.

El cas és que l’Ajuntament que presidia l’exbatlessa de Palma, Catalina Cirer, donà per conclosa l’obra i obrí al públic l’aparcament el 15 de maig de 2007, dotze dies abans de les eleccions autonòmiques. El que ha succeït al pàrquing del carrer d’Antoni Maura no és l’únic exemple que posa en dubte l’eficàcia de la gestió del PP en obres públiques. Sense anar més lluny, el metro de Palma també s’inaugurà casualment el 25 d’abril, un mes abans dels mateixos comicis. A hores d’ara, aquesta macroinfraestructura encara està fora de servei per problemes estructurals valorats amb un sobrecost de gairebé 80 milions d’euros.

En qualsevol cas, l’informe de liquidació relatiu a l’aparcament subterrani d’Antoni Maura posa en evidència deficiciències en la impermeabilització d’aquest equipament situat devora un llit fluvial. Ho prova el fet que les obres que encara s’hi executen són a causa de les goteres que pateix aquesta àrea soterrada. L’informe ho constata, textualment, així: "A causa de la presència d’un espai freàtic important a la zona, i per tal de segellar al màxim les entrades d’aigua, s’ha procedit a injectar resina als diferents elements estructurals que presentaven filtracions".

Aquestes obres s’adjudicaren el 23 de setembre de 2004 per un cost de 14,3 milions d’euros —IVA inclòs— a la UTE Acciona-Llull Sastre. El projecte complementari elaborat per resoldre aquestes "irregularitats" ha costat 2.890.000 euros de més. Però és que a aquesta suma s’hi ha d’afegir la que correspon al projecte posterior modificat, que s’eleva a 2.885.000 euros; i a la liquidació, a la qual corresponen 1.610.313,64 euros. I és que en el transcurs d’aquests tres anys, l’informe de liquidació posa de manifest fins a un total de 14 deficiències.

L’increment sobre el pressupost original respon entre altres aspectes a la singularitat del sistema d’excavació, que ha obligat a tenir en compte un esponjament quantificable en un 20%. El nombre de metres quadrats ha resultat superior al previst, de manera que s’ha hagut d’augmentar també l’abast d’aquesta partida. L’informe posa en relleu que "els mesos de rebaix del nivell freàtic han resultat superiors als prevists per l’alentiment de l’excavació arqueològica que s’efectuà abans d’iniciar les obres". En aquest sentit, el Consistori del PP tampoc no calculà amb gaire precisió els quilos d’acer que farien falta per executar tot l’aparcament. Durant la construcció, la utilització d’aquest material ha estat "lleugerament superior a la prevista de tot d’una, a causa principalment dels canvis que hi ha hagut durant tota l’obra", justifica l’informe.

Respecte del capítol de serralleria, també sorgiren diverses unitats d’obra noves lligades a les mateixes modificacions a les quals s’ha sotmès el projecte en el transcurs de tot aquest temps (modificació d’edicle, modificació de cabina de control, reixes d’acer galvanitzat...). Quant a la urbanització, el nombre de zones on al final s’ha renovat el paviment ha estat lleugerament superior al considerat en principi. Així mateix, aquest sobrecost ha estat ocasionat per les tasques d’ampliació que s’han hagut de realitzar al carril de l’autovia en la zona del parc de la Mar, i que en el projecte inicial no es preveien, com tampoc el rebliment dels parterres del parc de la Mar a càrrec de la constructora, que també s’ha vist obligada a desviar serveis en els quals no es pensava inicialment. En aquest sentit, la valoració final d’aquestes unitats d’obra, que per la seva incertesa s’havien indicat com a pendents de justificació, ha significat un import superior al previst. Per acabar, el primer projecte tampoc no incloïa rampes noves, per la qual cosa la revisió final dels amidaments efectuats durant tota l’obra "ha elevat lleugerament l’import d’alguns capítols", segons conclou el mateix informe de liquidació de costs.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per ZERET, fa mes de 14 anys
EM SENT INDEFENS.
ELS POLÍTICS A CASA SEVA FAN EL MATEIX?
Valoració:2menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente