muy nuboso
  • Màx: 23°
  • Mín: 17°
18°

Comunicat UE Petra: «L'àrbitra li va dir al nostre entrenador 'Estamos en Mallorca, Mallorca es parte de España y usted me tiene que hablar en castellano'»

226549

Aquest cap de setmana s'ha produït un cas greu de discriminació per raó de llengua. Ha estat al poliesportiu de Petra Na Capitana, on s'hi disputava un partit de futbol entre l'aleví B del Petra i el Cardassar. L'entrenador del Petra, Miquel Santandreu, va ser expulsat per parlar en català a l'àrbitra.

La Unió Esportiva Petra ha reaccionat amb rapidesa i ha fet públic un comunicat que reproduïm íntegrament.

Comunicat de la UE Petra

«Des de la UE Petra volem manifestar el nostre rebuig i la nostra indignació pels fets que van succeir el passat dissabte 10 de febrer en el partit que enfrontava el nostre Aleví B contra el Club Cardassar Atlètic.

A l’acta del partit l'àrbitra indica literalment el següent: 'En el descanso, el entrenador titular... tras percibir mi comunicación en castellano y ser amonestado por dirigirse a mí con tales palabras: 'esto es de vergüenza', pasa a dirigirse a mí en Catalán. Al rogarle que se dirija a mí en castellano, perpetua su dialecto, llegando a comprender ciertos faltes de respeto, sin conseguir que cese, decido expulsarlo'.

Durant el transcurs del partit el nostre entrenador va ser amonestat amb targeta groga per protestar una decisió arbitral. Al descans va acabar sent expulsat, segons l'acta del partit, 'por desobedecer indicaciones mías'.

En el descans efectivament es produeix una conversació entre el nostre entrenador i l'àrbitra del partit on aquesta li diu en vàries ocasions: 'en castellano' , sense en cap cas demanar-li que canviés la llengua en la que estava parlant de forma educada. A més, en un moment de la conversació es dirigeix al nostre entrenador amb les següents paraules: 'Estamos en Mallorca, Mallorca es parte de España, no España parte de Mallorca y usted me tiene que hablar en castellano'.

Sense entrar a valorar si les protestes del nostre entrenador mereixien rebre una amonestació, des de la UE Petra entenem que resulta intolerable que una decisió d'una àrbitra de futbol en una competició esportiva es pugui veure influenciada, a jutjar per la redacció de l'acta del partit, pel fet que un entrenador, en aquest cas, utilitzi la seva llengua materna allà on aquesta és oficial des de fa segles. Si segons l'acta la segona targeta es per 'desobedecer indicaciones mías' , les úniques indicacions foren que deixés d’utilitzar el català durant la conversa».

La Junta Directiva.

Comenta

* Camps obligatoris

Pàgina 1 de 2
Per xisca, fa 3 mesos
Laura Santos Fernandez. Ets un poc desastre i l'has cagada grossa. Millor no tornis arbitrar cap partit per Mallorca. I per les altres illes... si no et coneixen, tu sabràs. Equips, entrenadors i futbolistes, amb aquesta àrbitre tan desastre, NO hi heu de voler tornar a jugar. A les persones que vos insultin, doneu.los l'esquena. Mai més. Ni una passa enrere.
Valoració:10menosmas
Per escorpí, fa 3 mesos
A Mallorca i arreu dels Països Catalans, llengua única: el català!
Valoració:20menosmas
Per Mascaró de Llodrà, fa 3 mesos
El xovinisme espanyol no té mai prou. En competicions europees es disputen constantment partits de futbol (i d'altres esports), oficials i amistosos, amb equips de diverses parts d'Europa, idò, amb diferents llengües per part de futbolistes, entrenadors i àrbitres i mai a cap àrbitre se li acut imposar cap llengua en nom de res ni de cap xovinisme. A més a més la supremacia, la prepotència, la vanitat i la superioritat que creu que té aquesta persona en nom de la seua Espanya és intolerable i insuportable. Per molt que ho diguin i ho repeteixin persones ignorants en nom del xovinisme espanyol, és evident la llengua catalana / valenciana no és cap "dialecte" i encara menys de l'espanyol o castellà. És per tot això que és molt important que el català / valencià esdevingui llengua oficial de la Unió Europea el més prest possible. A més dels moltíssims beneficis que ens comportarà, paral·lelament ben segur farà baixar els fums a qualque xovinista espanyol. Malgrat tot i aquesta mena de gent indesitjable i ufana, molts d'ànims a tothom, ens en sortirem !
Valoració:16menosmas
Per Goriet, fa 3 mesos
El Sàhara també era part d'Espanya, i com Mallorca, ara és un desastre.
Valoració:11menosmas
Per Manacorí, fa 3 mesos
Potser algunes persones xovinistes espanyoles i prepotents s'haurien de llegir l'Estatut d'Autonomia vigent concretament, l'article 4, on hi diu : 1. La llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, tindrà, juntament amb la castellana, el caràcter d’idioma oficial. 2. Tots tenen el DRET de conèixer-la i d’usar-la, i ningú no podrà ser discriminat per causa de l’idioma. 3. Les institucions de les Illes Balears garantiran l’ús normal i oficial dels dos idiomes, prendran les mesures necessàries per assegurar-ne el coneixement i crearan les condicions que permetin arribar a la igualtat plena de les dues llengües quant als drets dels ciutadans de les Illes Balears". Arreu del món, a l'escola s'ensenya en la llengua PRÒPIA i OFICIAL, precisament per a assegurar-ne el coneixement, i poder tenir tothom el DRET de conèixer-lo i usar-lo, alhora els funcionaris i els treballadors son competents en la llengua oficial, idò, els xovinistes espanyols saben perfectament que per a ésser competent en una llengua primer s'ha aprendre i practicar-la. Que una persona forastera menystingui la llengua pròpia d'on treballa en nom de la prepotència del seu país d'origen, alhora ocupant, és inadmissible. Si presentar-se a unes oposicions o una feina sense saber la llengua del indret on es vol establir i treballar, és propi de persones prepotents, fotre-se'n de la llengua en nom de la fal·làcia de la unitat "indivisible" i la supremacia d'Espanya, és encara molt pitjor. Un apunt al comunicat de la UE Petra, a les Balears la llengua catalana és pròpia de fa segles, però, oficial ho és en època moderna des l'any 1983. El mal i el desconeixement prové del 1715, quan es promulgà un Decret de Nova Planta castellà per al Regne de Mallorca que, tot i que aleshores respectà en part el dret civil propi (el desarticularen més tard), també establí un comandament militar a l’illa de Mallorca, imposà els ajuntaments de regidors i la divisió en "corregidories", subjectà els mallorquins a l’allotjament de soldats castellans i introduí les lleis castellanes i la llengua castellana als tribunals, a més de mesures fiscals favorables al rei absolut. Tot i que fins el 1718 no es feu efectiu arran d’un nou dictat borbònic exigint-ne l’aplicació. Malauradament això solament en fou el començament... dels maldecaps i dels abusos de poder que patim ara. Despertem-nos. Hem de fer-nos valdre molt més.

Valoració:22menosmas
Per més clar, aigo., fa 3 mesos
"Estamos en Mallorca, Mallorca es parte de España".
Hasta aquí lo firmo las veces que sean, el resto de lo que supuestamente dijo esta señora, no.
Valoració:-32menosmas
Per Moix, fa 3 mesos
Ni una passa enrera en la defensa de la nostra llengüa. A Mallorca amb el nostre català illenc sempre.
Valoració:31menosmas
Per endavant, fa 3 mesos
La Senyora àrbitra LAURA SANTOS FERNANDEZ és un poc XENÒFOBA amb els illencs i la nostra llengua propia.
Faria bé la federació, @ffib.es de recordar-li a on viu i arbitra aquesta personeta. La federació ha de corregir-la i treure la targeta vermella a l'entrenador i demanar disculpes per la mala estona passada a ell i al club.
Valoració:33menosmas
Per Un de's plà, fa 3 mesos
Visca la nostra llengua, i a ca'nostra no hem de menester permís per xerrar la,
!a la merda s'arbit i la federació Espanyola ! si no pren mesures per aturar aquest cap de fava.
Valoració:28menosmas
Per escardapenyes, fa 3 mesos
Això ja no se pot aguantar, d'ensa que ha arribat BOCX al món de la política els guerrillers de la fatxenderia de la mà de Barbie Prohens i CIA ens estàn complicant la vida normal i natural de cada dia, i amés ho fan en xulería .
Fins quant hem de aguantar això, aquesta provocació contínua a la nostra llengua a las terras de parla catalana.
Siau qui sou mallorquins, si és que ho voleu demostrar, ! canya als nazis espanyols !
!La lluita continua !
Valoració:30menosmas