algo de nubes
  • Màx: 19°
  • Mín: 12°
13°

En marxa l’Observatori del Comerç, una iniciativa conjunta de totes les patronals del petit comerç de les Balears

192167

El Govern, a través de la Direcció General de Comerç, adscrita a la Vicepresidència i Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, ha posat en marxa l’Observatori del Comerç, una iniciativa conjunta de totes les patronals del petit comerç de les Illes Balears, la Confederació Balear del Comerç i la Direcció General d’Economia.

Tenint en compte que desenvolupen l'activitat comercial a les Balears un total de 14.921 empreses, fet que suposa 1/6 part (16 %) del teixit empresarial de la CAIB, l’Observatori del Comerç ha fet una primera enquesta per tal de conèixer l'estat d'opinió de 450 comerços a l'illa de Mallorca, 75 a Menorca i 75 entre les illes d'Eivissa i Formentera, un total de 600 enquestes al conjunt de les illes.

Aquesta enquesta s'ha fet en quatre grans grups: l’alimentació, l’equip personal, la llar i la resta dels sectors, amb un nivell de confiança del 95 % i amb un marge d'error de +-4 %.

Així, l’enquesta revela que l’estat d’opinió dels comerços de les Illes és que el 2021 ha estat millor que el 2020 (amb un 59 % dels enquestats); mentre que el 22 % pensen que igual, i el 19 %, que pitjor. El 51 % dels enquestats també esperen una bona o molt bona campanya d’hivern.

Per illes, Formentera, amb un 81 % dels enquestats, i Eivissa, amb un 77 %, són les més optimistes respecte a la valoració econòmica del 2021 en comparació amb el 2020 (Menorca, un 66 %, i Mallorca, un 55 %).

L’enquesta també desglossa la valoració dels comerciants sobre les diferents eines de reactivació duites a terme pel Govern central i per l’autonòmic (ajuts, subvencions, campanyes de bons), les campanyes de rebaixes o com creuen que ha afectat la davallada del turisme a les vendes del comerç de proximitat.

El director general de Comerç, Miquel Piñol, ha asseverat que «gràcies a aquest Observatori podrem avaluar l’impacte de les nostres polítiques, i així aprofundir en allò positiu i corregir les mesures que puguin no tenir l’efecte previst».

«Els resultats ens mostren que, sense caure en la complaença, la situació millora, però encara un significatiu 64 % ens ha dit que estan pitjor que el 2019».

Mateo Cunill, president de la Confederació Balear del Comerç (CBC), ha destacat per la seva banda que «l’Observatori, que ha estat una reivindicació històrica del sector, és un exemple del que venim reclamant a les administracions: més col·laboració publicoprivada i més contacte amb la realitat a peu de carrer».

Dades

L’enquesta es va fer entre el 1r d’octubre i el 10 de novembre, i el perfil dels comerços és fonamentalment al detall en general (sense incloure-hi la venda de vehicles, grans superfícies, venda de combustible, vendes en línia (Amazon, AliExpress, etc.), i empreses de serveis que actuen o estan relacionades amb el comerç al detall (fotògrafs, perruqueries, etc.) amb establiment físic a peu de carrer. Cal assenyalar que s'han tengut en compte les dades de monogràfic de l'any 2018 de la Fundació Impulsa Balears, sol·licitades per AFEDECO —com a membre de la CAEB— de maig de 2018. La mostra mínima per a aquest marge d'error i índex de confiança se situava a 578, i se n’havien de fer 600.

L’Observatori del Comerç és una reivindicació històrica del sector amb l’objectiu de poder aprofundir en la realitat dels comerciants a les Illes Balears i permetre prendre mesures ajustades a la dita realitat a càrrec de les administracions públiques.

Els resultats de l’enquesta es poden descarregar a les pàgines web d’AFEDECO i PIMECO (Mallorca), ASCOME (Menorca), PIMEEF (Eivissa) i PIMEF (Formentera), i des de la pàgina web de la Direcció General de Comerç.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.