La nova xarxa de TIB que entra en funcionament aquest gener està dividida en tres lots. Tres zones gestionades per tres empreses concessionàries diferents. El lot 1 correspon a la zona Ponent (Calvià, Andratx, Estellencs, Banyalbufar, Esporles i Palma), el lot 2 correspon a la zona Nord (Puigpunyent, Marratxí, Bunyola, Valldemossa, Deià, Sóller, Escorca, Fornalutx, Alaró, Consell, Pollença, Selva, Lloseta, Campanet, Mancor de la Vall, Inca, Costitx, Sencelles, Santa Eugènia, Muro, Alcúdia, Santa Margalida, Llubí, Sa Pobla, Búger, Artà, Palma.) i el lot 3 a la zona Llevant/Migjorn (Ariany, Maria de la Salut, Sineu, Sant Joan, Petra, Lloret, Algaida, Montuïri, Porreres, Llucmajor, Son Servera, Sant Llorenç, Manacor, Artà, Capdepera, Felanitx, Santanyí, Campos, Ses Salines, Vilafranca, Palma). Amb l'entrada en funcionament del nou TIB s'augmenta la qualitat del servei, s'incrementen freqüències i es milloren les connexions a la totalitat de la xarxa. També cal recordar que la nova xarxa disposarà d'una flota sostenible i 100% nova.
En concret, pel que fa al lot 1, zona gestionada per l'empresa concessionària Moventis, s'incrementa el servei i es milloren les connexions directes entre els diferents nuclis de la zona i Palma. Per exemple, els usuaris de Peguera disposen de connexió directa amb Palma sense passar per Santa Ponça amb pujada i baixada al Bulevard de Peguera. Igualment, es crea una línia molt més directa entre Santa Ponça i Palma. D'altra banda amb la línia d' Es Capdellà i Calvià a Palma es crea una connexió directa amb Palmanova i Son Caliu, a través de noves parades a la carretera Ma-1C i a més, s'incrementa notablement el nombre d'expedicions diàries passant de 4 a 11.
La línia que enllaça El Toro i Son Ferrer amb Palma ofereix 13 expedicions. També s'incrementa l'oferta de les connexions urbanes amb la resta de nuclis del municipi de Calvià amb 1 bus cada 50 minuts. Pel que fa a Palmanova i Magaluf, disposen d'una línia directa per autopista cap a Palma, sense circular per la carretera vella d'Andratx ni pel Passeig Marítim de Palma. Això suposa un estalvi de fins a 30 minuts de temps de trajecte per arribar a Palma. A més, a la zona oest de Palmanova es crea una nova parada a l'altura del carrer Germans Montcada, amb 2 noves línies que connectaran amb el Toro – Son Ferrer i Santa Ponça – Costa de la Calma – Galatzó - Son Bugadelles – Calvià – es Capdellà.
Son Caliu passa a ser capçalera d'una línia cap a Palma amb freqüència de 50 minuts per garantir capacitat suficient pels usuaris residents en aquesta zona. Els usuaris de Costa d'en Blanes, Portals Nous, Bendinat i Cas Català disposen d'una freqüència més alta a l'hora punta (cada 50' enlloc de 60') i més directe per arribar a Palma. A més, El Toro, Son Ferrer, Palmanova, Magaluf, Son Caliu, Costa d'en Blanes, Portals Nous, Bendinat i Cas Català es connecten amb Andratx amb transbord i coordinació horària a sa Pinada.
Per la seva banda a Costa de la Calma s'incrementa substancialment el nombre diari d'expedicions cap a Palma, passant de 3 a 12 a partir de gener i es crea una connexió directa amb Palmanova i Son Caliu, a través de noves parades a la carretera Ma-1C. També disposa d'una nova línia de connexió directa amb Peguera i els nuclis del municipi d'Andratx.
La línia d'Estellencs i Esporles a Palma, incrementa el servei els caps de setmana, per exemple els usuaris d'Esporles disposen de 5 expedicions més que fins ara, ja que es passa de 4 a 9 expedicions diàries.
La zona de ponent disposarà de 50 busos de GNC i 5 híbrids-elèctrics. D'aquests 55 busos, 20 són de 18 metres adaptant així la capacitat dels vehicles a la demanda prevista de cada línia. A més, totes les línies d'Andratx i Calvià tindran busos de pis semi-baix o baix.
Tanta inversió..... i perquè no una reducció de preus?
El preu del transport que pagam no equival a la qualitat del servei. Des d'en Bauzá que hem pagat tancar totes les estacions amb metres i metres de filferro, posat màquines i sistemes de targetes... Però ni un cèntim de reducció, per molt que la població s'empobreixi. També és curiós que la targeta només et serveixi a la teva illa d'empadronament i no sigui universal a tot l'arxipèlag.
Tanta inversió..... i perquè no una millora dels trajectes llargs amb tren?
El trajectes llargs (sa Pobla-Palma / Manacor-Palma) són iguals o més cars que els de cotxe. D'altra banda, sa Pobla-Manacor si que és una odissea, especialment per l'espera d'una hora a l'estació fantasma de l'enllaç, sense cap mena de porxo ni bany.
Tanta inversió.... i perquè no una millora de la connectivitat?
Molts pobles no tenen una freqüència de busos "normal", no hi ha estacions suficients, els recorreguts no inclouen els pobles propers, o les parades de bus estan alguns km fora del poble. A més, d'hivern es més complicat. Pentura millorant el servei i posant-se a disposició de les necessitats de les persones, ajudaria a reduir l'ús del cotxe privat.
PD: davant els dubtes, comparin les característiques del servei balear de transport amb qualsevol lloc de la Península Ibérica o d'Europa.