La Plataforma Antiautopistes, formada per persones i entitats contràries a l'autopista de Llevant, ha documentat amb imatges aèries tot el traçat (9 quilòmetres) que recorrerà la nova autopista entre Llucmajor i Campos.
Tal com han explicat aquest dissabte, mitjançant un dron equipat amb òptica de gran qualitat la plataforma ha obtingut, al llarg de diverses jornades, més de 350 imatges i vídeos «de la zona que serà arrasada per les màquines si no hi ha una decisió política immediata que rectifiqui la decisió de construir aquesta nova autopista».
L'objectiu de la plataforma, segons han explicat, ha estat el «d'inventariar un paisatge ric i divers conformat per zones agràries actives, ametllerars, zones de cereals, pastures, deveses, bardisses naturals, així com hàbitats naturals com pinars, ullastrars, garrigues i un ric mosaic mediterrani d'alt valor ecològic i paisatgístic».
L'entitat també ha pogut documentar «tot un seguit d'elements tradicionals que seran arrasats, afectats o que quedaran enmig d'un entorn farcit d'asfalt». «Parlam de barraques, coves, basses, l'avenc de Son Muletó i multitud d'edificacions humanes destinades a la ramaderia, safaretjos històrics, l'antiga via del tren, etc. Documentar l'ara i el després», han assegurat.
La intenció de la plataforma ha estat el de «documentar amb imatges un entorn que podria començar a desaparèixer en pocs dies, però també el de deixar constància dels canvis en el paisatge que produirà l'autopista».
Segons han assegurat, l'impacte més destacat serà el d'una carretera que ara té entre 8 i 10 metres d'amplada a 42, que seran prop de 100 a la zona de Son Sala (Campos) on s'ha projectat una rotonda que ocuparà diverses hectàrees, precisament a una de les zones de més valor agroecològic de tot aquest entorn.
En aquest sentit la Plataforma ha afirmat que l'impacte va més enllà del traçat. «L'autopista canviarà per sempre el paisatge de tota una comarca, com ha passat amb la resta d'autopistes a Mallorca, que han estat seguides per pedreres, abocadors, polígons, centres comercials de multinacionals, etc».
Crida al Consell
Davant aquesta realitat, la Plataforma ha volgut fer una darrera crida al Consell de Mallorca, liderat per Miquel Ensenyat (MÉS), per tal de «paralitzar aquest desastre, i presentar una solució menys impactant, més econòmica i que respecti els Acords pel canvi».
«El projecte d'autopista és duríssim i a més incompleix els Acords pel Canvi signats per MÉS-PSOE-Podem. El projecte aprovat per tots els partits és desmesurat, depredador de territori (ocuparà prop de 60 hectàrees) caríssim (té un cost de més de 33 milions de €) i suposa la continuació d'un model de mobilitat de gran impacte que ha fracassat», han reiterat. Per tot plegat demanen pacte MÉS-PSOE-Podem «que paralitzi i descarti aquest projecte de manera definitiva».
Això que es veu a la dreta de sa primera foto és s'antiga línia fèrria, més de cinquanta anys després d'haver-la llevada encara se la pot distingir. I sa cosa va a més. Quin desastre!