Els ciclistes majors de 12 anys que circulin per les voreres podrien ser sancionats amb una falta lleu castigada amb fins a 60 euros de multa, segons la nova ordenança reguladora de la mobilitat dels ciclistes.
El text definitiu de la "bici-ordenança" s'ha aprovat avui en la junta de govern municipal després de rebre al·legacions sobre sis aspectes de la normativa, tant de particulars com dels grups polítics d'oposició -PSOE i PSM-IV-ExM- i d'organitzacions defensores de l'ús de la bicicleta.
El regidor de Mobilitat, Gabriel Vallejo, ha informat en roda de premsa que aquesta ordenança podria ser aprovada en el pròxim ple i vigiria aproximadament a partir d'abril.
Entre les modificacions més substancials de la normativa està l'ampliació de l'edat, de 9 a 12 anys i sempre acompanyat per una adulta, per a poder circular amb bicicleta per les voreres, parc, plaça i jardí.
Això sí, els majors de 12 anys podrien ser sancionats de forma lleu i haurien de pagar fins a 60 euros; si circulen per les voreres, parcs o jardins de manera temerària serà considerada una infracció greu, les multes de la qual van de 61 a 120 euros; i si la sanció és molt greu, com en el cas d'un atropellamiento amb responsabilitat, hauran de pagar de 121 a 300 euros.
"Les sancions es rebaixen substancialment" a petició dels grups d'oposició, ha assegurat Vallejo, que ha agraït tant al PSOE com al PSM-IV-ExM el treball conjunt per assolir un consens en aquesta ordenança.
Altres de les modificacions fan referència a la velocitat màxima per a circular pel carril bici, que es fixa en els 30 quilòmetres per hora.
A més, es determina que quan el ciclista travessa un pas de vianants tindrà preferència sobre els cotxes, però no sobre el vianant, i que quan passi la bicicleta haurà de circular pels extrems laterals.
Quant als avançaments de cotxes i motos a les bicicletes, s'estableix una distància mínima de metre i mig, i sobre les retirades de les bicis en la via pública, es determina que la Policia Local podrà immobilitzar-les o retirar-les si porten més de 48 hores subjectes al mobiliari urbà.
L'ordenança preveu que es pugui autoritzar-se la circulació de bicicletes a determinats carrers per als vianants perquè per elles puguin passejar els ciclistes, sempre que no hi hagi aglomeració.
Vallejo ha afegit que l'equip de govern es compromet a tenir llest abans de tres mesos un pla de "cicle-carrers", que complementi la xarxa actual existent, i a estudiar "carrer per carrer", les modificacions que afavoreixin l'ús de les bicicletes.
4 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
No em pareix gents bé aquesta mesura. Molts de carrers importants dels pobles no tenen una part per bicis i pel carrer no pots anar perquè et piten. Sempre posen noves lleis que no són importants i sempre hem de pagar més. Arribara un día que mos faren pagar l'aire que respiram! No crec que anar amb bicicleta per les voreres sigui tan dolent com per pagar de 60 a 120 euros. Val ja de lleis sense cap importancia!
Com sempre, i com va passar amb el botellot: la mesura arriba tard i malament. Si qualque policia vol venir a mirar per la finestra de casa, s´inflarà de posar multes. Eh, que no en posaran ni una? I mentrestant els peatons, els més dèbils, que aguantin i esquivin els bòlids a un espai que hauria de ser per a ells i no ho és. Si els governants acaben amb una cama enlaire a un hospital, llavors es mouran.
La propera passa serà imposar una taxa a les bicicletes.
M'imagin que aquesta mateixa mesura s'aplicarà a vianants com els que a diari, jo com a conductor de bici, he d'esquivar per a no tupar-los mentre caminen tranquil·lament. Trob que aquesta mesura només és per a fer la contra a l'anterior govern. Mentre tinguem una classe política que només es mou per motius "antielcontrari" i cerca només l'"autoenriquisme" aquest sistema no funciona!