Encalla un ferry a Formentera

Baleària investiga l'accident del ferri a Formentera

Una nau de la companyia va encallar ahir amb 27 passatgers a bord. Just un viatger patí ferides lleus i hagué de ser conduït a l'hospital

TW
0

Baleària, propietària del ferri que ahir a la nit va encallar en un illot de Formentera, amb el balanç d'una persona ferida lleu, ha afirmat avui que investiga les causes de l'accident, si bé no ha ofert cap explicació sobre l'ocorregut perquè la nau s'encallàs.

"La companyia està analitzant els motius de l'incident en col·laboració amb l'Administració Marítima i a més s'estan avaluant els danys produïts a l'embarcació", ha explicat en un comunicat fet públic avui.

La companyia ha explicat que els protocols de seguretat i crisi de Baleària "es van activar i van funcionar perfectament" en l'evacuació dels 21 passatgers i 4 tripulants del "Maverick Dos", que van ser traslladats al port de la Savina, a la menor de les illes Pitiüses.

El vaixell Maverick Dos, que té una eslora de 39 metres i una màniga de 9, disposa de capacitat per a 356 persones, va encallar a les 19.55 hores d'ahir dimecres en l'Illa de la Torreta (al costat de l'Espalmador) quan cobria la línia Eivissa-Formentera.

La companyia ha afirmat que es va coordinar des del primer moment amb Salvament Marítim i Capitania Marítima a Eivissa per dur a terme l'evacuació dels 21 passatgers, "que es va realitzar amb èxit malgrat que el vaixell es va encallar en una zona de difícil accés".

A les 20.25 hores va arribar l'embarcació de Salvament Marítim Salvamar Markab i a les 21.20 hores es va iniciar el desembarcament dels passatgers, que es va dur a terme en 40 minuts.

Una hora més tard tots els passatgers i quatre membres de la tripulació es trobaven ja a bord del Salvamar Markab i a les 23.45 hores van arribar al port de la Savina.

Segons Baleària, tant el capità com el primer oficial i la resta de la tripulació van col·laborar a tota hora en l'evacuació dels passatgers.

A més, el capità i el primer oficial romanen a bord per avaluar els danys, controlar el vaixell i coordinar les diferents tasques.

Dels 21 passatgers sol un d'ells va resultar ferit de caràcter lleu per contusions.

La companyia ha explicat que ha demanat el telèfon de tots els passatgers i al llarg del dia d'avui es posarà en contacte amb ells per al que puguin necessitar, mentre ha habilitat un número de telèfon per atendre els afectats (630.07.57.75).

A primera hora d'aquest matí, tècnics de la Direcció General d'Interior, Emergències i Justícia del Govern Balear han realitzat un reconeixement de la zona i han comprovat que no hi havia cap abocament dels tancs de combustible del vaixell, que van ser segellats ahir per una empresa contractada per la naviliera.

Notícies relacionades

No obstant això, segons la companyia, s'ha activat de forma preventiva la prealerta del Pla Cambal (Pla Especial de Contingència per Contaminació en aigües marines), mentre Baleària treballa ja en el pla de descontaminació i reflotamiento del vaixell.

Baleària manté els serveis programats entre Eivissa i Formentera amb el fast-ferri Nixe i el vaixell Maverick.

Els fets
El fast ferri Maverick Dos de Baleària va salpar del port d'Eivissa ahir a les 19,30 hores amb destinació a Formentera i poc després del pas dels Freus, a les 19,55 hores, va encallar a l'Illot de la Torreta, a l'Espalmador. Entre les 27 persones, sis d'ells tripulants, que viatjaven a bord va haver un ferit de caràcter lleu, segons informaren ahir des de la companyia naviliera.

No obstant això, des de Baleària van dir que el ferit, un passatger, va sortir del vaixell pels seus mitjans. Pel que sembla, va sofrir una molèstia al coll o l'esquena. Va ser atès al port i conduït a l'hospital.

Baleària es va coordinar amb Capitania Marítima i Salvament Marítim, que es va encarregar del rescat del passatge. Segons va explicar anit Noelia Figueiras, una passatgera del vaixell, la tripulació els va ajudar a desembarcar a l'Illot de la Torreta. D'allí, en una llanxa semirrígida els va conduir a la barca de Salvament Marítim Markab, que es va encarregar de traslladar-los al port de la Savina.

El responsable de Salvament Marítim a Balears, Miguel Chicón, va explicar que també van dur a la zona un remolcador per si calgués utilitzar-lo, la qual cosa finalment no va ocórrer. L'helicòpter Chicón també va ser enviat des de Mallorca per si calgués emprar-lo en el cas que algun passatger o tripulant no pogués realitzar l'operació de desembarcament, la qual cosa tampoc no va ocórrer. Finalment, tots els passatgers van ser conduïts al port de la Savina. Allà van ser desembarcats passades les onze i mitja de la nit, sans i estalvis tots, menys el capità i el primer oficial, que es van quedar al vaixell.

Possibles causes
Pel que fa a les causes de l'accident, de moment es desconeixen. Des de Baleària van explicar que «la companyia no pot determinar de moment quin ha estat el motiu de l'incident», però va assegurar «que obrirà una investigació per a esbrinar el succeït». Referent a això, un mariner va declarar que «es va tractar d'un accident que li pot ocórrer a qualsevol». El vaixell tenia un fort cop a un lateral i és possible que es trenqués un dels tancs.

En aquest sentit, un passatger va declarar que va advertir una forta olor a gasoil a les roques, el que indica que es podria haver trencat algun tanc de combustible. La Direcció General d'Interior, Emergències i Justícia (DGIEJ) va prendre anit la decisió de mantenir activat el Pla Especial de Contingència per Contaminació Accidental d'Aigües Marines (CAMBAL) a Formentera per prevenció, davant les previsions meteorològiques per a les pròximes hores, que contemplen un empitjorament de les condicions de la mar per tempestes. La zona de l'accident es troba en els límits del Parc Natural de les Salines.

El director insular d'Eivissa i Formentera, Rafael García Vila, va preguntar als responsables de l'operació de rescat si era precisa la mobilització d'unitats de Creu Roja, però com no va haver ferits de consideració no es va observar com necessari. En el port de la Savina esperaven familiars i afins dels passatgers del vaixell, tres patrulles de la Guàrdia Civil, dues de la Policia Local de Formentera, dues ambulàncies de l'Ib-Salut i un vehicle de Protecció Civil.

«La veritat és que la tripulació s'ha portat molt bé»
Noelia Figueiras és una de les 27 persones que estaven a bord quan es va produir l'accident. «Va ser com si passassim per clots», va dir sobre el moment en el qual el fast ferri va embarrancar a l'Illot de la Torreta. «A les 22,10 hores estàvem a terra, a l'illot. Ens han ajudat a baixar els de la tripulació, que la veritat és que s'han portat molt bé», va explicar.

«Fa bastant fred, però estem abrigats i estem bé», va dir mentre esperava que la llanxa semirrígida la conduís a la Markab de Salvament Marítim que, al seu torn, va traslladar tothom al port de la Savina. Pel que sembla, altres passatgers no van tenir tanta sort i sí van passar fred mentre esperaven ser conduïts a terra, ja que es van banyar en el moment de desembarcar.

Un precedent fa gairebé 30 anys
Fa gairebé 30 anys un vaixell, l'Illa de Formentera, va embarrancar molt a prop d'on anit ho va fer el Maverick II. Exactament, va ocórrer a la zona dels Gorrinets, també a l'Espalmador, i també de nit. L'Illa de Formentera, conegut popularment a les Pitiüses com ‘el s'Illa', realitzava, igual que el fast ferri de Baleària, la ruta de línia regular entre les dues illes. En aquella ocasió tampoc va haver ferits de consideració, encara que, igual que anit, també va caldre realitzar el rescat dels passatgers.