nubes dispersas
  • Màx: 14°
  • Mín: 10°
10°

La màgia entra a l'escola

El CEIP Gabriel Vallseca, de Palma, du a terme un programa educatiu basat en el món fantàstic de Harry Potter per afavorir el desenvolupament personal i millorar el rendiment

Des de l'esclat del boom editorial, Harry Potter s'ha convertit en un dels personatges literaris i de cinema més coneguts i admirats pels infants d'arreu del món. La legió de seguidors de les seves aventures es compta per milions arreu del món, però només els més afortunats han viscut de prop el món fantàstic que envolta aquest fenomen.

A Palma, els alumnes del CEIP Gabriel Vallseca es troben entre els escollits que han aconseguit formar part de les vivències de l'escola de Hogwarts, on es forma Harry Potter. Des de fa quatre anys, aquesta escola d'infantil i primària ha integrat el món fantàstic d'aquest personatge al seu projecte educatiu amb l'objectiu d'afavorir el desenvolupament personal dels alumnes i de millorar el seu rendiment acadèmic. El programa es basa en la implicació de tota la comunitat educativa en el procés d'aprenentatge i l'aportació de valors positius a l'alumnat.

Aquesta iniciativa, que va resultar finalista al premi Acció Magistral 2006, suposa la immersió dels alumnes del centre, des d'infantil fins a primària, en el dia a dia de l'escola de Hogwarts, fins al punt que les classes de pocions, d'herbes i de màgia han substituït les assignatures tradicionals.

La idea essencial que s'amaga darrere aquest projecte és senzilla. "L'escola no ha canviat gaire en les darreres dècades; en canvi, els nostres infants, sí, i molt", resumeix Asunción Gallardo, directora d'aquest centre des de fa tres anys i impulsora d'aquest projecte que fa anys ja havia posat en pràctica a València i Alacant. "Ara, tenim uns infants molt més diversos, d'orígens diferents, amb nivells diferents, i es fa necessari trobar quelcom que els engresqui a tots a la vegada". I no hi ha una manera millor que fer-ho jugant.

Darrere la façana lúdica d'aquesta iniciativa s'amaga la feinada feta pels mestres del centre. Hores i hores dedicades a convertir l'escola en una rèplica de Hogwarts amb l'únic objectiu d'aconseguir motivar encara més els alumnes i implicar-los directament en el desenvolupament del seu potencial personal.

Gryffindor inclòs

En essència, es tracta d'un macrojoc de recompensa. Els infants s'adscriuen inicialment en una de les quatre cases en què es divideixen els alumnes de Hogwarts i assumeixen uns compromisos de conducta i d'actitud que són indispensables per anar passant de casa en casa fins arribar a la desitjada Gryffindor, la de Harry Potter. De la mateixa manera, l'ascens d'una casa a l'altra porta associats diversos privilegis, com ara poder jugar al quidditch, l'esport de moda a Hogwarts, o poder assistir a lliçons de màgia.

Amb el temps, les recompenses més tangibles acaben convertint-se en principis morals reconeguts per tota la comunitat escolar, ja que s'introdueixen progressivament conceptes abstractes com la lleialtat, l'honestedat, la justícia i l'esforç, fins al punt de convertir els alumnes més avantatjats en mediadors entre els seus companys. "Al final, el protagonisme deixa d'estar en la figura de Harry Potter i passa als mateixos alumnes, que se senten part de la història, la fan seva i la modifiquen", assenyala Asunción Gallardo, a la vegada que destaca que "es gira la truita per donar el lideratge als alumnes amb valors positius".

Es tracta, en definitiva, d'un projecte que cerca canviar la mentalitat dels alumnes perquè siguin capaços d'adoptar valors útils per adaptar-se a les circumstàncies hostils del seu entorn. I al final, tot es tradueix en una millora notable del rendiment acadèmic.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per biel, fa mes de 12 anys
Sols és una curiositat: es paguen drets d'autor per aplicar aquest projecte basat en una obra literària i cinematogràfica?
Valoració:2menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente