Vaga general 2010

Serveis mínims i res més

El servei de tren i metro només complí de manera estricta amb allò que s'havia pactat i el 45% dels treballadors secundaren l'aturada. La Conselleria de Mobilitat i els sindicats coincidiren a dir que la jornada va transcórrer sense incidents

El tren i el metro varen ser dos dels serveis en els quals la vaga es va secundar al 100% | Foto: Teresa Ayuga

TW
0

L'estació Intermodal de Palma es trobà gairebé inactiva durant la jornada de vaga d'ahir. La tranquil·litat i el silenci substituïren les anades i vingudes de passatgers que freqüenten l'estació en un dia laborable. Els serveis mínims del transport regular es varen complir en un 100% i, llevat d'aquests trajectes, gairebé no es realitzaren més serveis. Un piquet d'unes cent persones repartides per l'estació Intermodal intentà bloquejar els transports d'autobusos. Segons informaren ahir els sindicats UGT i CCOO, a les 06.00 hores d'ahir dematí molts autobusos de la Intermodal, que havien d'iniciar els trajectes, varen aturar els motors i decidiren unir-se a la vaga. Només quatre dels 14 autocars optaren per mantenir el servei.

L'èxit de la vaga a la Intermodal va ser provocat per l'alt impacte de participació en el sector dels trens i el metro. En ambdós casos, la incidència va ser del 100%, segons corroboraren CCOO i UGT. En menys mesura, la vaga va tenir poca repercussió en el servei discrecional (23%) i en el servei d'autobusos interurbans (55%). Les xifres dels sindicats no quadraven amb les anunciades per la Conselleria de Mobilitat.

Segons va assenyalar la Conselleria, el percentatge de participació de treballadors en vaga va ser del 45% en els serveis de metro i tren, i d'un 42% en el transport regular per carretera. Tampoc no hi va haver equilibri en el seguiment entre els empleats del transport per carreteres. Mentre que la Conselleria quantificava en un 42% per cent l'impacte de les aturades, els col·lectius apuntaven a una participació d'un 55 per cent. El sector sindical i l'Administració només varen coincidir a l'hora de manifestar que la jornada s'havia desenvolupat sense incidents.

El Govern va destacar que l'absència de problemes rellevants i el desenvolupament pacífic de la jornada de vaga general varen ser els dos elements que caracteritzaren la convocatòria sindical en el sector de transports. Al seu entendre, l'acord de la negociació dels serveis mínims amb els sindicats va permetre que no es produís cap incident. L'Executiu va poder constatar que els serveis mínims es varen complir amb normalitat. En aquest sentit, el sector transports va tenir una gran incidència en el seguiment de la vaga en comparació amb el menor impacte de funcionaris de l'Administració pública autonòmica.

Notícies relacionades

Retards i aturades a l'EMT

A les 5.00 hores de la matinada un piquet d'un centenar de persones irrompé a la porta de sortida dels autobusos de l'EMT per persuadir els conductors que no feien serveis mínims a afegir-se a la vaga. Els representants sindicals es plantaren a la seu de l'EMT fins a les 07.15 hores del matí per aturar a l'interior del recinte diversos busos que havien de cobrir el recorregut habitual. Mentrestant, la Policia Local i Nacional controlaven que no hi hagués cap tipus de disturbi.

D'aquesta manera, els piquets aconseguiren que entre les 06.00 i les 08.00 hores del matí els autobuos que feien serveis mínims cobrissin els trajectes en més d'una hora de retard. Sindicats i Administració oferiren dades dipars sobre la participació en la vaga. Segons Cort, a l'EMT va ser del 55%, mentre que per CCOO i UGT va ser del 80%. Dels 141 xofers del torn van fer feina un total de 63. En el torn del matí, varen sortir sense incidents i amb retard els 44 busos dels serveis mínims, uns 23 vehicles menys, tenint en compte que en un dia ordinari n'hi ha uns 67. No obstant això, varen sortir 19 busos més del servei ordinari. Cort va intentar que la majoria dels busos que estaven en circulació fossin articulats (de 18 metres), perquè tenen més capacitat de passatgers que els altres ( 12 metres). La sortida d'aquests primers autocars urbans va estar marcada per la presència d'un piquet de prop d'un centenar de persones, que va acompanyar amb una xiulada la partida dels 44 autobusos de serveis mínims.