Usuaris de Gesa dels municipis de Palma, Andratx, Calvià,
Esporles, Banyalbufar, Estellencs i Puigpunyent quedaren ahir sense
corrent a causa d'un incendi produït a la subestació que la
companyia energètica té a Valldurgent, al quilòmetre set de la
carretera que va de Calvià a Puigpunyent. La fallida elèctrica es
registrà a les 10.40 del matí, moment en què les flames es
començaren a propagar. Tot sembla indicar que la causa fou un error
tècnic del transformador, segons assenyalaren fonts de Gesa. A
l'hora de tancar l'edició d'aquest diari, la hipòtesi amb més força
era la que assegurava que el foc hauria començat al dipòsit d'oli
de l'aparell de refrigeració que portava incorporat l'esmentat
transformador. De tota manera, el subministrament elèctric es tallà
com a mesura «preventiva», per facilitar la feina i garantir la
seguretat dels bombers que treballaven en les tasques
d'extinció.
La companyia no facilità xifres sobre el nombre d'usuaris que es
veieren afectats pel tall de corrent. Fonts de Gesa es limitaren a
dir que la pana afectà de manera total els municipis d'Andratx,
Calvià, Estellencs i Banyalbufar. Esporles només se'n veié
perjudicat de manera parcial. En el cas de Palma fou un seixanta
per cent dels usuaris. Les barriades de Palma que patiren el tall
del subministrament elèctric foren el Fortí, els Hostalets, el Camp
Redó, el centre històric i els polígons industrials. L'incendi
quedà controlat a les quatre del capvespre. Mentrestant, la
connexió elèctrica s'anà restablint progressivament als diferents
punts de la xarxa. Primer fou a Palma, a les 12 del migdia. Els
darrers llocs on es restablí el servei de corrent, a les cinc del
capvespre, foren algunes zones dels municipis de Calvià i Andratx.
L'aparell incendiat, de la marca ABB, fou instal·lat el 2005. Es
tracta del transformador més nou dels quatre que actualment estan
en funcionament a l'esmentada subestació.
«Fa uns mesos que un transformador de la mateixa marca i model
ja s'incendià en una subestació de Madrid. Per això els tècnics es
pensen que aquests tipus d'aparell poden tenir un problema de
fabricació», asseguraren les mateixes fonts de la companyia
energètica. D'aquesta manera quedava descartada la hipòtesi segons
la qual el foc s'hauria pogut originar per una sobrecàrrega en la
demanda elèctrica Els 50.000 litres d'oli que contenia el
refrigerador provocaren que les flames arribassin a gran altura i
que fossin visibles des de molt enfora.
Tan bon punt es tengué coneixement de l'incendi es posà en marxa
un dispositiu especial d'emergència. Efectius dels parcs de bombers
del Consell de Mallorca de Calvià, Sóller, Inca i Palma es
deplaçaren al lloc de l'incendi. Com que la subestació es troba
ubicada molt a prop d'una zona boscosa de pinar, també s'hi
desplaçà un equip d'Ibanat, de la Conselleria de Medi Ambient, per
prevenir que les flames s'hi propagassin.
Efectius de la Policia nacional i de la Guàrdia Civil també es
mobilitzaren «per precaució», segon informaren fonts de la Direcció
General d'Emergències. Malgrat que l'incendi no deixà cap ferit,
s'avisaren els centres sanitaris per si haguessin hagut d'actuar.
Molts de ciutadans dels municipis afectats cridaren per telèfon a
la Direcció General d'Emergències per dir que veien «flames i una
gran fumerada». El tall del subministrament elèctric també afectà,
segons explicà el regidor de Seguretat Ciutadana de Palma, Antoni
Donaire, la xarxa telefònica. «Durant una hora alguns punts de la
xarxa estigueren sense connexió», digué el regidor.
La fallida elèctrica tingué conseqüències directes sobre el
trànsit. Alguns dels semàfors de les vies del centre estigueren
apagats durant gairebé una hora entre les 10.30 i les 11.30. Això
féu necessària la intervenció de la Policia Local en alguns punts
per regular el trànsit. Així i tot, el regidor Donaire digué que
«no es registraren incidents importants i la tasca de la Policia
Local assegurà la bona regulació de la circulació». Quan eren prop
de les 11 del matí, quan tot just començava el caos circulatori
provocat per la pana elèctrica, pels carrers més cèntrics de Palma,
com el passeig Mallorca, es podia veure els conductors aturats
davant els semàfors, a l'espera que s'encengués el llum verd. Això,
però, no succeïa. Davant aquest fet, molts de xofers optaren per
passar de manera prudent i mirant a cada banda. Fins que els agents
de la Policia Local no hi intervingueren, la situació no es
normalitzà.
Això també perjudicà els vianants, que travessaven el carrer de
manera cautelosa, impacientats que els semàfors no tornassin verds.
Afortunadament no s'hagué de lamentar cap incident. Un cop més
quedà demostrat com de necessaris són els semàfors per al bon
funcionament del trànsit al centre de la ciutat. Durant una hora de
rellotge, però, el que féu que tot funcionàs amb normalitat i no
ocorregués cap incident fou el civisme. Tenint en compte que
l'apagada de semàfors es produí encarrers de molt de trànsit com
Jaume III i el Born, el fet que no hi hagués cap accident
remarcable és senyal del bon funcionament de la ciutat.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.