nubes dispersas
  • Màx: 14°
  • Mín: 10°
10°

Gabriel Vicens: «L'Estat no ha invertit en tren a Balears i és necessària una inversió forta»

El conseller de Mobilitat afirma que la potenciació del tren serà un dels projectes estrella d'aquesta legislatura

El conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori del Govern balear, Gabriel Vicens, ha començat a treballar de valent en la gestió d'una de les àrees que el nou executiu considera prioritària. Vicens prestarà una especial atenció en la potenciació del tren amb la creació de noves línies de tren a Mallorca i la recuperació del tramvia a Ciutat. El conseller explica a Diari de Balears les prioritats i nous projectes que vol impulsar. Vicens entén que «el transport públic ha de ser vertebrador del país i element de singularització i identificació del territori insular i cada illa ha de tenir el seu transport adequat a les seves caracterítiques». «La mobilitat té molt a veure a procurar no generar mobilitat forçada de forma gratuïta», afirma.

"Aquesta serà la legislatura de la recuperació del transport públic...
"Totes les forces que governam tenim decidit per aquesta legislatura que ha de ser la del transport públic. S'ha de canviar el model de transport que tenim ara perquè trobam que no és l'adequat; s'ha potenciat el vehicle privat. El tren és un dels eixos que més volem potenciar amb la recuperació d'un seguit de línies.

"Gestionau una de les àrees prioritàries del nou Govern...
"El repte és fer transport públic i que els ciutadans ho vegin com un transport eficaç i segur i sobretot pensar que el transport públic respecta el medi ambient. El tren serà una de les actuacions estrella. Pel que fa a la carretera, el transport públic el podem millorar molt: el sistema d'autocars, l'organització i la posada en marxa del consorci per tal de coordinar tot el transport de les Illes Balears. Hi ha molta cosa a fer, però entre tot el que s'ha de fer el que serà més important seran les noves línies de tren que volem fer.

"Deis que l'àrea de mobilitat ha de millorar en seguretat i eficiència, com ho dureu endavant?
"Si captam gran part de la mobilitat forçada, és a dir, per feina o per estudis i la introduïm dins el transport públic és la millor mesura de seguretat que pot haver-hi. Per moltes mesures de seguretat que facem per carretera, la manera de reduir els accidents és aconseguir disminuir la gran quantitat de cotxes que hi ha a Balears i especialment a Mallorca. A vegades parlam de reduir la velocitat o que l'autopista és més segura que una carretera. Tot això és pot plantejar, però ens oblidam que la mesura de seguretat més bona és el transport públic.

"Podeu explicar els projectes per a què el tren arribi a Alcúdia i Cala Rajada? 
"L'any 1921 fou el moment en què tinguérem la línia ferroviària més desenvolupada. Si mal no record arribà als 250 quilòmetres. Era una extensió prou elevada perquè pensem a recuperar-la, no en les mateixes línies ja que els centres d'interès i econòmic han canviat molt. Abans arribar a la costa no era significatiu i ara ho és moltíssim ja sigui per sostenibilitat de les mateixes vies com per donar servei. Aquesta legislaturavolem dur a terme la línia de sa Pobla cap a Alcúdia i Cala Rajada. Ara s'ha de mirar el trajecte que durem a terme a Alcúdia perquè no volem descartar realitzar un estudi per no fer anar el tren per s'Albufera, per tenir el menor impacte territorial. S'ha de dir, emperò, que estam davant un mitjà de transport que té un impacte territorial molt menor que una carretera. Partint d'aquesta filosofia mirarem quin traçat és el més adequat. El traçat més estudiat és el que surt de sa Pobla cap a Alcúdia i arriba fins al Fogueró i passa per la central d'Es Murterar. Aquí tenim el problema que s'Albufera és un espai protegit per això s'ha d'estudiar. El problema del Fogueró és que s'ha d'implantar sistema d'autobusos llançadera per comunicar amb la zona del Port d'Alcúdia o un sistema de tramvia.

Es planteja arribar de Manacor fins a Artà, i sembla que no hi hauria gaire problemes. S'hauria d'estudiar com solventam la qüestió de Manacor, si soterram la via o ho feim d'una altra forma. De Manacor a Cala Rajada és més problemàtic, però la nostra intenció és arribar fins a la costa. Es planteja una via que anàs cap a Migjorn (Llucmajor, Campos i Ses Salines). De totes maneres aquests projectes estan més endarrerits. Prioritzarem abans les línies de sa Pobla i Artà i Cala Rajada. Fins i tot a la llarga es podria plantejar tancar l'anell i fer una línia que vagi de Manacor a Santanyí. Seria interessant, però és a llarg termini.

"I el tramvia de Palma? 
Pel que fa al tramvia plantejam que passi per la Badia de Palma. Estudiam els projectes, que ens hem trobat relativament fets, però no ens acaben d'agradar. Estaria molt bé que aquest tramvia plantejàs un ramal que anàs a l'aeroport ja que és un dels més importants d'Europa i és deficitari que avui dia no estigui connectat. No es pot descartar l'ampliació del metro de Palma. S'ha posat en explotació massa ràpid, hi ha moltes coses que s'hauran de millorar.
"Com es finançarà tot? 
"Volem fer un conveni ferroviari amb Madrid. L'Estat no ha invertit a Balears en qüestió de tren i, per tant, és necessari que es produeixi una inversió forta amb tren. Cercam fons europeu i inversió pròpia, tot i que el deute que tenim és molt gros, no renunciam a dur-ho a terme perquè és una prioritat de govern.

"Hi ha qualque reunió prevista amb Madrid? 
"El conseller Manera ja ha anat un seguit de vegades a Madrid i ha iniciat els contactes. El més aviat possible ens posarem en marxa amb aquesta qüestió. Ferem tren i això us ho puc assegurar.

"Com afectarà l'endeutament a la vostra àrea?
"L'endeutament és molt elevat, arriba a 1.700 milions d'euros i pujarà ja que falten les empreses públiques. L'endeutament es podria acostar al pressupost d'un any de la comunitat autònoma. Això regira, però no volem donar un missatge negatiu al ciutadà i volem dur a terme inversions per equilibrar el transport a Mallorca.

"Quines seran les prioritats en matèria d'Ordenació del Territori?
"S'ha de plantejar la llei del sòl i la del paisatge. S'ha d'estudiar amb calma i molt de sentit de responsabilitat i consens. Hem de tenir uns instruments per millorar la problemàtica de l'habitatge i racionalitzar el creixement. El consum del territori a Mallorca i Eivissa s'ha de racionalitzar.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.