Oli i els dos Tolos caminen lentament per una de les polsegoses i saturades avingudes que connecten la perifèria de Katmandu amb el centre de la ciutat, Tamel. Tot i l'atapeïda agenda del dia, duen un ritme pausat. El dia és calent i rabiosament humit, i la persistent calitja que enterboleix la visió del cel avui és especialment espessa. Acaben de sortir de Thamserku i estan cansats.
«Fa deu anys t'haguessis hagut de seure amb ell per negociar el seu preu com a xerpa, ara és l'amo de la companyia aèria més important del Nepal», comenta un d'ells. Parlen de Sering Sherpa, director general de la Yeti Airlines i germà de Sonam Sherpa, qui presideix la companyia Thamserku.
Junts, Sonam i Siring, governen un dels majors imperis econòmics del Nepal. Acaben de renovar la flota amb la compra al Regne Unit de sis avions, valorats en 2'6 milions de dòlars cada un, i els seus negocis abasten, a més de l'aviació comercial, el món de les expedicions i el turisme de muntanya, la indústria hotelera -tenen sis establiments a la zona del Khumbu- i més recentment les assegurances.
D'origen humil, aquests germans xerpes de la regió de Solu-Khumbu representen el dia en un país sotmès a la llarga nit d'una monarquia «absolutista i corrupta», on la pràctica totalitat de la població viu en la més absoluta pobresa, llevat d'uns pocs que s'han obert camí de manera desigual. Així, Sonam i Siring aconseguiren girar el seu destí fins a aconseguir-ne el control i dur-lo més enllà de les seves fronteres.
En aquesta vida no hi ha res segur, i molt menys a Katmandu. D'aquesta manera, sempre que les condicions meteorològiques ho permetin, l'equip de «Mallorca a dalt de tot. Everest 2006» haurà arribat aquest mateix matí a Lukla, porta d'entrada a la regió de Solu-Khumbu.
Joan Antoni Olivieri Oli i els dos Tolos (Calafat i Quetglas) passaren ahir comptes amb l'empresa que gestiona la logística de l'expedició. Sortosament, el preu dels tres xerpes (2.500 dòlars per cap i dos mil més de propina si aconsegueixen cim) es manté invariable a l'any passat.
Quant a la mitja tona de material que arrossega el grup, ha estat dividida en dues parts: la primera, de devers 300 quilos, viatjarà en helicòpter fins a Tyangboche; i d'allà, amb xerpes i iacs, fins al camp base; la resta marxarà amb ells fins a la glacera del Khumbu, als peus de la gran muntanya.
La reunió obligada amb les autoritats nepaleses tancà un dilluns que resultà molt estressant per al grup d'escaladors mallorquins. Ells encapçalen el permís que el Govern del Nepal atorga per escalar l'Everest i que val 60.000 euros. Faltava comprar les deu tendes per muntar els camps d'alçada, a més d'estaques de gel i càrregues de gas per als fogons petits.
D'altra banda, les 66 botelles d'oxigen que els escaladors no havien fet servir en el primer intent de fer cim a l'Everest l'any passat també varen ser revisades ahir escrupolosament, a més de les màscares de respiració. Tot és a punt per a la gran aventura de l'Everest.