algo de nubes
  • Màx: 27°
  • Mín: 21°
27°

Els centres concertats aproven més alumnes a ESO que no els públics

Les circumstàncies socioeconòmiques dels nins influeixen als resultats


La proporció d'alumnes que aproven l'educació secundària obligatòria -ESO- als centres concertats i privats supera de llarg la dels centres públics. Així ho demostren els darrers resultats acadèmics publicats per la Conselleria d'Educació aquesta setmana, corresponents al curs 2002/2003.

En concret, als col·legis privats i concertats el 78'9% dels alumnes matriculats al quart curs d'ESO obté el títol. Als públics la proporció dels qui promocionen és significativament inferior: del 68'6%. A més, els qui aconsegueixen el títol en escoles concertades o privades ho fan amb més assignatures aprovades.

La situació és semblant en l'educació primària. En finalitzar el tercer cicle d'aquesta fase, el 93% dels estudiants de centres concertats i privats promociona a secundària, mentre que als públics tan sols ho fa el 90'1%. A més, el 21'3% dels matriculats en col·legis públics necessita mesures de reforç educatiu o adaptacions curriculars per passar a secundària, mentre que en el cas dels concertats aquest col·lectiu tan sols representa el 15'5% de tot l'alumnat.

Des de la Conselleria, el director general d'Inspecció Educativa, Jaume Juan explica aquesta realitat a partir de quatre raons. «En primer lloc, el nivell d'estudis del pare i de la mare és determinant en l'èxit o en el fracàs escolar de l'alumne. Sol passar que els progenitors dels matriculats en centres concertats tenen un major nivell d'estudis. En segon lloc, les expectatives familiars al voltant de l'educació dels fills són més elevades a l'educació concertada que a la pública i en molts de casos això es tradueix en una major despesa en activitats educatives complementàries o en material escolar, com els ordinadors».

Juan també creu que «l'estabilitat del professorat», sobretot «el fet que una tercera part dels docents de la pública siguin interins» pot influir en els resultats acadèmics. Per acabar, el director general considera que la situació del centre -el tipus de barri o zona on es trobi- també hi té repercussió.

Per la seva banda des de l'STEI-i, Biel Caldentey lamenta no tenir encara la informació, «a pesar d'haver-la demanada». Ara bé, així i tot considera que «als concertats hi ha una selecció social evidentíssima en la xarxa dels centres. De fet, els alumnes immigrants es concentren de manera majoritària als públics. Així mateix, els sectors més febles en l'aspecte socioeconòmic tenen els seus fills a la pública. A més, és determinant el pressupost educatiu aportat per les famílies amb recursos, que les capes socials més baixes no poden igualar».

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.