Les deformacions provocades per la dilatació per la calor a la via del tren d'Inca (garrots) són «un seriós perill que pot fer descarrilar el tren». Així es reflecteix en un informe de l'empresa pública Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) inclòs en la introducció de la Memòria que acompanya els pressuposts.
Després d'analitzar les darreres decisions de l'anterior Govern en relació amb el ferrocarril, el diagnòstic d'SFM és que «les mancances i deficiències estructurals que s'han posat de manifest amb el primer increment de freqüències que s'ha establert després de l'entrada en funcionament de la línia a Manacor, evidencien que seria temerari continuar la política d'obertura de nous corredors sense afrontar amb rigor la reforma dels corredors i l'explotació existent per aconseguir la seguretat, puntualitat i comoditat indispensable per ser (el tren) una alternativa viable al vehicle privat». La Memòria dóna compte d'una sèrie d'inspeccions realitzades per SFM abans i després del canvi de Govern. Un paràgraf significatiu és el següent:
«El mes de juny han aparegut grans deformacions en la via per la dilatació dels rails per la calor. Una via adequadament projectada i executada, i amb un correcte manteniment no ha de presentar aquest tipus de deformacions (garrots) ja que la força de dilatació del carril soldat ha de quedar compensada amb la força de la via. Si bé és cert que aquest tipus de deformacions es pot presentar en qualsevol via (també en les d'Alta Velocitat) i que l'ample de la via de'SFM és més delicat que un d'una via tipus Renfe, no és de rebut que s'hagin produït aquesta quantitat de deformacions».
En aquest sentit, la conclusió de la Memòria és evident: «Els garrots constitueixen un seriós perill ja que poden fer descarrilar un tren i els maquinistes es veuen obligats a reduir la velocitat. Encara així, els passatgers poden apreciar un brusc vaivé quan el tren passa per sobre de la deformació de la via».
Al llarg de sis pàgines, l'empresa que depèn de la Conselleria de Mabel Cabrer, proposa inversions de tot tipus, des de la supressió dels passos a nivell a l'adquisició i restauració de material. SFM xifra en 54 miliones la inversió necessària.