La nova Llei de Ports suposarà un estalvi de 180 milions de pessetes per a les empreses de Balears. La mesura que actualment es tramita al Congrés dels Diputats preveu importants descomptes en les taxes portuàries, que en el tràfic entre illes arribarà fins al 100%. «És una bona notícia», declarà el president de la Cambra de Comerç, Miquel Lladó. Amb la nova llei «l'Estat reconeix el fet discriminatori de la insularitat» afegí Lladó.
Actualment, les empreses balears suporten una càrrega impositiva al voltant dels 300 milions d'euros anuals. Dels quals, 240 milions corresponen a la taxa portuària T-3, aquella que es paga «només per transitar per dins el port».
Miquel Lladó explicà que «mentre un camió que surt de Palma cap a Barcelona i en torna ha de pagar 240 euros de taxes portuàries, el mateix trajecte per la península té un cost zero». La qual cosa, «incrementa considerablement el preu de la mercaderia i fa perdre competitivitat a les empreses», destacà el president de la Cambra de Comerç.
La nova Llei de Ports és fruit de la pressió exercida per la Cambra de Comerç de Mallorca, Eivissa i Formentera «per fer valer els drets empresarials en el context del Règim Especial». La situació de desavantatge a la qual es troben sotmesos actualment es veurà resolta a partir de l'1 de gener de 2004.
Els ports apliquen a l'actualitat tres tipus de taxes. La primera repercuteix sobre l'estada dels vaixells, la segona sobre el passatge i la tercera al trànsit de mercaderies per dins el port. El mes de març, a la reunió celebrada a Palma per les cambres de comerç insulars de la Unió Europea, s'acordà sol·licitar la supressió total de les taxes portuàries. Posteriorment, el 25 de juliol, s'inicià la tramitació del projecte de Llei de Ports que, tot i preveure inicialment deduccions del 60% i del 80%, una esmena del Partit Popular permeté incrementar fins un 100% els descomptes en els trajectes entre els ports balears.