algo de nubes
  • Màx: 33°
  • Mín: 25°
33°

Balears encapçala l'índex de fracàs escolar a l'Estat espanyol

La població que no assolí els objectius de l'ESO el 1999 fou el 38,6%

O.Q. Palma.
Balears encapçala amb un 38'6% l'índex més elevat de fracàs escolar al territori espanyol, segons es desprèn de l'últim informe elaborat per la Fundació Alternatives presentat ahir a Madrid pel seu autor, Àlvaro Marchesi, catedràtic de Psicologia Evolutiva de la Universitat Complutense i exsecretari d'Estat d'Educació durant el mandat socialista.

D'acord amb les xifres proporcionades pel Ministeri d'Educació, el percentatge de la població balear que va assolir els objectius de l'ensenyament obligatòria o equivalent el 1999, va ascendir a un 61'4%. Destaca que aquest va ser l'últim any en el qual encara coexistia el 4rt d'ESO amb 2n de BUP i 2on de FP I. Per darrere de Balears se situen altres comunitats, dos de l'eix mediterrani com Múrcia i València i les altres de la meitat sud del territori nacional, Extremadura i Castella la Manxa.

Referent a això, Marchesi va destacar el cas balear en relació amb el desfasament existent entre la renda per càpita i el nivell educatiu dels escolars de l'arxipèlag. Les pròpies dades posen de relleu que no existeix una relació determinant entre el context econòmic, social i cultural i el rendiment dels alumnes. Per això, va dir Marchesi, s'ha de reconèixer que el funcionament del sistema educatiu té una part molt important de responsabilitat en el percentatge de fracàs escolar.

En aquest sentit, l'informe destaca quatre factors relacionats amb les disfuncions del sistema educatiu: la despesa pública, el temps d'aprenentatge, la flexibilitat organitzativa i curricular, la formació i l'estil d'ensenyament dels docents. Entre altres causes, Marchesi va al·ludir a la importància que té el nivell sociocultural de la família a la qual pertany l'escolar. El més important és analitzar quin tipus de relacions s'estableix entre les configuracions familiars singulars i l'univers escolar. Des d'aquesta perspectiva, l'important no és el capital cultural sinó com es transmet.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.