Una revolució en el transport públic de la ciutat. Aquesta és la
solució unànime plantejada per part de tots els grups municipals a
l'oposició per aconseguir reduir els índex de cotxes per cada mil
habitants, situat actualment en més de 900, fet que ens col·loca
com a segona ciutat del món més saturada, tan sols superats per
Singapur. Els responsables dels diferents partits criticaren «el
dubtós honor d'estar segons en un rànquing que indica un gran
nivell adquisitiu i un pèssim servei públic per a la ciutat» i tots
dipositaren les seves esperances en les reunions que es mantindran
a partir del mes de setembre per tal de desenvolupar els punts
recollits a l'estudi de mobilitat de manera consensuada, «tot i que
no serà la panacea universal».
Sigui com sigui, ara mateix l'estudi de mobilitat és la primera
diagnòsi i proposta de treball per pacificar el trànsit de la
ciutat de Palma. Ha estat criticat perquè sobretot desenvolupa
aspectes que afecten el centre de la ciutat, però és la primera
eina de treball (més de vuit mil fols) de què es disposa, a més
dels estudis parcials desenvolupats per part dels tècnics en
matèria de circulació de la casa.
Però els partits acusen, i amb raó en alguns casos, que bona
part de les solucions aportades per part de l'estudi de mobilitat
presentat per Cort, són de la seva collita, i alguna fins i tot
figura en els seus programes electorals. «En realitat fa anys que
estam parlant del problema de trànsit a la ciutat, i a més d'una
revolució en el transport públic ens fa falta un canvi de
mentalitat de la ciutadania. Hem de convidar-la a no emprar el
cotxe, aquest serà el nostre repte», assegurà Sebastià Serra, del
PSM.
El problema del trànsit no sols ens afecta per la saturació,
sinó també per la contaminació que suposa per a la ciutat la gran
presència de vehicles. De fet, «aquesta és una de les nostres
preocupacions més importants, com també el fet de comparar-nos amb
Singapur. Necesitam una voluntat política decidida per posar traves
als cotxes particulars en bé del transport públic», explicà Lila
Thomàs, regidora d'Esquerra Unida-Els Verds.
El regidor d'Unió Mallorquina, Ferran Trujillo, va criticar amb
duresa el fet que «hi ha gent que sent una gran alegria per aquest
índex, més que res pel gran nivell de vida que es deriva de tenir
tants de cotxes, quan realment el que demostra aquest índex és el
gran fracàs del transport públic i la poca comoditat d'aquest per
als ciutadans de Palma». Per Trujillo l'estudi de mobilitat pot ser
«que no sigui la solució definitiva, però hem de veure si hi ha
solucions. Per nosaltres és vital que les solucions incorporin
línies de circumval·lació concènctriques i una política de
conscienciació ciutadana. No podem continuar sent la segona ciutat
amb més cotxes del món», explicà el líder dels nacionalistes de
centre.
Acció
No sabem si el que hem de menester és una gran revolució en el
transport públic, però el que sí és cert és que qualque cosa s'ha
de fer en aquesta ciutat per tal d'acabar amb la saturació de
vehicles que patim. La millora del transport públic és vital, però
també ho és cercar altres sistemes de transport que facin la
competència. No podem tenir el bitllet d'autobús i la baixada de
bandera més cares de l'Estat si es posen messions pel transport
públic. Hi ha d'haver accions directes de promoció.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.