Palma és la segona ciutat del món amb més cotxes per habitant i la primera d'Occident, ja que tan sols Singapur la supera en aquesta estadística tan nefasta per als indicadors de qualitat de vida. Això suposa que si es descompten els infants, les persones grans que ja no condueixen i les persones que no tenen carnet, que l'índex de cotxes per habitant amb permís de conducció supera els 1'5 vehicles per habitant. A aquestes xifres se'ls ha de sumar les motos, autobusos, camions de repartiment, furgonetes de serveis professionals, ambulàncies i vehicles dels cossos de seguretat i el panorama es converteix en una situació d'allò més angoixant.
Les xifres varen ser facilitades ahir a Diari de Balears per part del regidor de Turisme i Relacions Institucionals de l'Ajuntament de Palma, Joan Bauzà, que assegurà que «així i tot, la circulació a la ciutat és molt més fluïda que en altres indrets on els percentatges són menys elevats que a Palma, com puguin ser Barcelona, Madrid, París, Londres o Roma». I és que a Barcelona o a Madrid amb prou feines sí se superen els 600 vehicles per cada mil habitants, però «es condueix d'una manera endimoniada». Per no parlar de Roma, on la fama que es condueix malament envaeix fins i tot nombroses planes de les guies de viatge.
Tant és així que el govern italià va proposar la circulació en dies alterns de cotxes matriculats en números senars i parells, una decisió que s'ha traduït en el fet que cada família posseeix com a mínim un cotxe matriculat en senar i un altre en parell. A París i Londres la situació també és complicada, perquè se supera la barrera dels 700 vehicles per cada mil habitants, però sobretot per la gran acumulació total de cotxes circulant per les seves vies. S'ha de tenir en compte que París és una urbs, que amb l'extraradi té més de deu milions d'habitants.
Una de les principals raons que han provocat aquests extraordinaris barems per a la ciutat de Palma és el fet que només hi ha un sistema de transport públic alternatiu al cotxe privat, els autobusos, i que aquests encara no circulen gens bé. Una altra ciutat també molt caòtica en matèria de circulació, com és la de Lisboa, disposa d'autobusos, tramvies i metro per alleugerir la conflictivitat dels seus carrers, mentre que a l'Europa central i nòrdica la bicicleta és un sistema de transport molt present a les ciutats.
Xifres
Les xifres canten per si soles. La nostra ciutat necessita un pla
d'ordenació del trànsit efectiu ja. L'estudi de mobilitat de Cort
ha de ser aplicat de manera immediata, perquè si no els cotxes es
menjaran els vianants. Per sort, el centre històric comença a estar
tancat al trànsit, ja que no era de rebut tenir un dels centres
històrics més extensos i bells d'Europa completament degradat pel
pas constant dels vehicles de motor. Sigui com sigui, el que està
clar és que el trànsit necessita una pacificació.