La moratòria que va aprovar el Govern fa només 10 dies haurà de
ser convalidada pel Parlament abans de sis mesos perquè entri en
vigor de manera definitiva, segons estableix la Llei d'Ordenació
Territorial (LOT). Això significa que el Pacte necessita que Unió
Mallorquina no voti en contra per tal que el text tiri endavant.
Per tant, malgrat la precipitació amb què es va aprovar la
moratòria, que afectava tant el sòl rústic com l'urbà, el Pacte
haurà de negociar amb Unió Mallorquina si no vol que la moratòria
quedi anul·lada d'aquí a sis mesos.
Malgrat tot, el Govern entén que la convalidació del Parlament
no és necessària ja que la reforma de les DOT, posterior a la
moratòria, pot ser tramitada com un pla sectorial, per la qual cosa
seria suficient l'acord del Consell de Govern. Malgrat aquesta
interpretació, la reforma de les DOT ha de ser aprovada pel
Parlament, ja que es tracta de la modificació d'una llei. L'article
de la LOT que ha provocat tota aquesta polèmica és el 17.2.c, que
estableix textualment el següent: «Un cop estudiades les
al·legacions i els informes emesos, el mateix òrgan que tengui
atribuïda l'aprovació definitiva de l'instrument d'ordenació
corresponent ha d'aprovar definitivament la norma territorial
cautelar en el termini màxim de sis mesos des de l'aprovació
inicial, després dels quals l'aprovació no produirà cap
efecte».
Aquest article significa, doncs, que el mateix òrgan que aprovi
la reforma de les Directrius d'Ordenació del Territori
"«l'instrument d'ordenació corresponent»" ha d'aprovar de manera
definitiva la moratòria "«norma territorial cautelar»" en el
termini de sis mesos. Així doncs, el Govern disposa de sis mesos
per intentar convèncer Unió Mallorquina que la moratòria en sòl
urbà i en sòl rústic és necessària, ja que, si no ho aconsegueix,
si passa aquest període de temps sense haver-se aprovat la
moratòria, aquesta deixarà d'estar en vigor.
En qualsevol cas, la necessitat que el Parlament convalidi la
moratòria crea una sèrie d'interrogants legals que ara el Govern
haurà de resoldre, com el fet que la norma cautelar no és ni tan
sols un projecte de llei. No se sap, per tant, quin rang legal
necessita la norma cautelar per entrar al Parlament. A aquest
problema legal s'afegeix un problema polític: abans que s'aprovàs
la norma cautelar, UM ja va advertir que el Govern no tendria el
seu vot per aprovar més moratòries i restriccions en sòl
rústic.
La LOT fou modificada per acord del Pacte a finals de l'any
passat. La llei, pactada entre UM i la Conselleria d'Obres
Públiques, imposa certes limitacions a l'aprovació de moratòries,
però deixa que sigui la institució competent en la matèria "el
Govern o el Consell" qui estableixi la norma territorial cautelar i
qui, alhora, aprovi la nova norma d'ordenació territorial.
Pactisme
Passat l'equador de la legislatura, seria necessari que els partits
del Pacte es replantejassin una reobertura del seu històric acord
del 1999. La dinàmica de govern i els problemes que van sorgint
marquen diferències, sobretot perquè l'esquerra governa les Balears
i UM s'ha centrat en el CIM. I va ser UM qui aprovà primer una
moratòria. I el Govern en va fer una altra poc després esmenant la
plana i assolint un protagonisme que corresponia a Munar. Tot això
s'ha de superar amb diàleg.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.