La moratòria que va aprovar el Govern fa només 10 dies haurà de ser convalidada pel Parlament abans de sis mesos perquè entri en vigor de manera definitiva, segons estableix la Llei d'Ordenació Territorial (LOT). Això significa que el Pacte necessita que Unió Mallorquina no voti en contra per tal que el text tiri endavant. Per tant, malgrat la precipitació amb què es va aprovar la moratòria, que afectava tant el sòl rústic com l'urbà, el Pacte haurà de negociar amb Unió Mallorquina si no vol que la moratòria quedi anul·lada d'aquí a sis mesos.
Malgrat tot, el Govern entén que la convalidació del Parlament no és necessària ja que la reforma de les DOT, posterior a la moratòria, pot ser tramitada com un pla sectorial, per la qual cosa seria suficient l'acord del Consell de Govern. Malgrat aquesta interpretació, la reforma de les DOT ha de ser aprovada pel Parlament, ja que es tracta de la modificació d'una llei. L'article de la LOT que ha provocat tota aquesta polèmica és el 17.2.c, que estableix textualment el següent: «Un cop estudiades les al·legacions i els informes emesos, el mateix òrgan que tengui atribuïda l'aprovació definitiva de l'instrument d'ordenació corresponent ha d'aprovar definitivament la norma territorial cautelar en el termini màxim de sis mesos des de l'aprovació inicial, després dels quals l'aprovació no produirà cap efecte».
Aquest article significa, doncs, que el mateix òrgan que aprovi la reforma de les Directrius d'Ordenació del Territori "«l'instrument d'ordenació corresponent»" ha d'aprovar de manera definitiva la moratòria "«norma territorial cautelar»" en el termini de sis mesos. Així doncs, el Govern disposa de sis mesos per intentar convèncer Unió Mallorquina que la moratòria en sòl urbà i en sòl rústic és necessària, ja que, si no ho aconsegueix, si passa aquest període de temps sense haver-se aprovat la moratòria, aquesta deixarà d'estar en vigor.
En qualsevol cas, la necessitat que el Parlament convalidi la moratòria crea una sèrie d'interrogants legals que ara el Govern haurà de resoldre, com el fet que la norma cautelar no és ni tan sols un projecte de llei. No se sap, per tant, quin rang legal necessita la norma cautelar per entrar al Parlament. A aquest problema legal s'afegeix un problema polític: abans que s'aprovàs la norma cautelar, UM ja va advertir que el Govern no tendria el seu vot per aprovar més moratòries i restriccions en sòl rústic.
La LOT fou modificada per acord del Pacte a finals de l'any passat. La llei, pactada entre UM i la Conselleria d'Obres Públiques, imposa certes limitacions a l'aprovació de moratòries, però deixa que sigui la institució competent en la matèria "el Govern o el Consell" qui estableixi la norma territorial cautelar i qui, alhora, aprovi la nova norma d'ordenació territorial.
Pactisme
Passat l'equador de la legislatura, seria necessari que els partits
del Pacte es replantejassin una reobertura del seu històric acord
del 1999. La dinàmica de govern i els problemes que van sorgint
marquen diferències, sobretot perquè l'esquerra governa les Balears
i UM s'ha centrat en el CIM. I va ser UM qui aprovà primer una
moratòria. I el Govern en va fer una altra poc després esmenant la
plana i assolint un protagonisme que corresponia a Munar. Tot això
s'ha de superar amb diàleg.