L'Associació de Famílies Nombroses de les Balears ha reclamat al Govern central que assumeixi l'import del descompte a aquest col·lectiu de les companyies aèries, després que Iberia decidís, l'1 d'agost passat, anul·lar aquest benefici. En un comunicat, aquesta associació demana que es compleixi la llei i que no es perjudiqui les famílies, alhora que «insta» el Ministeri de Foment a actuar amb celeritat per aplicar novament els descomptes, la supressió dels quals afecta més d'1.500.000 famílies nombroses en tot l'Estat. A les Balears, la mesura decidida per Iberia «afecta unes 250.000 persones que no disposen d'un altre mitjà de transport en desplaçaments obligats a la Península i entre Illes», segons informa l'associació.
Els descomptes establerts per la normativa actual són del 20% per a les famílies d'entre tres i sis fills; el 40% per a les d'entre set i nou fills i 50% per a les de deu o més fills. Segons la presidenta de l'associació, Brígida Oliver, a l'Estat espanyol «no tan sols som la vergonya d'Europa en ajuda a la família, sinó que es fan passes enrere molt preocupants». Concretament, Oliver denuncià que una companyia de referència com Iberia perjudiqui aquest col·lectiu, «quan totes les institucions del país, privades i públiques, incloses les autonòmiques, haurien d'estar d'acord a millorar la natalitat i les càrregues d'aquestes famílies discriminades en tants d'àmbits».
Malgrat les crítiques dels afectats per la companyia aèria a les Balears, Iberia té un seguit de resolucions judicials sobre aquesta mesura, algunes de favorables i altres en contra seva. La darrera, amb data de 16 de maig del 2001, la signà el titular del Jutjat Contenciós número 2 de Palma, Ramon Gorbs, i anul·là una multa de 300.000 pessetes posada per la Conselleria de Sanitat per no haver aplicat aquests descomptes a una família nombrosa que viatjà de Palma a València. D'acord amb l'opinió del jutge, la participació d'un ens públic en el capital social d'una companyia privada no la converteix en una concessionària d'un servei públic, ja que aquesta condició pot afectar també les empreses privades.
A més, l'article 21 la Llei 25/1971, que establia aquestes mesures per a les famílies nombroses, «fou promulgat en un moment històric que, quant a transport aeri, poc té a veure amb l'actual». La normativa reconeix el dret d'aquests col·lectius a determinades reduccions en les tarifes i complements, però només s'aplicarien en les empreses concessionàries de línies de transport terrestre, marítim i aeri. No obstant això, els dos nous reglaments promulgats per la Unió Europea establiren, el 1992, el fi de les empreses concessionàries de transport i la lliure fixació de tarifes, cosa que, segons el jutge, «deixa sense substrat material», aquest punt de l'article 21 de la Llei 25/1971.