El PSM-Entesa Nacionalista considera que el segon cinturó de Palma, previst en els estudis preliminars del pla territorial de Mallorca, és «una excusa per continuar urbanitzant» que, a més, «xapa les barriades, perjudica les connexions i destrueix el sòl rústic i algun de qualificat d'interès paisatgístic». Els nacionalistes troben que amb aquest plantejament «decebedor no es corregirà el model actual de Palma». Per això mateix, no dubten a expressar el seu posicionament entorn del futur pla territorial de Mallorca i ho fan perquè diuen que han acceptat les regles del joc imposades per Rafel de Lacy, responsable d'Urbanisme i Ordenació del Territori del Consell de Mallorca, que vol un debat obert.
El portaveu institucional adjunt del PSM, Antoni Alorda, aclarí respecte d'això que es pronuncien sobre un document de treball, no sobre una proposta d'Unió Mallorquina. I comentà que amb UM, partit amb el qual formen Govern, mantenen una actitud «correcta»; «allò que feim és una convivència, res més que això». Per això, aprofità ahir per retreure que «estam en desacord amb el repartiment de les institucions». I com que veuen impossible modificar aquest repartiment durant aquesta legislatura, critiquen ara la «proposta desencertada» del futur pla territorial de Mallorca perquè la «rectifiquin».
Així, creuen que per sortir «del model de balearització» s'ha d'eliminar del futur pla territorial el segon cinturó de Palma i també la diagonal que connectarà la Universitat de les Illes Balears (UIB) amb l'aeroport, ja que representa un model de desenvolupament «insostenible». «Ens pareix poc encertat continuar insistint en el sistema de carreteres». En contraposició aposten per millorar les carreteres existents i també per potenciar el transport públic creant un tren urbà de l'Arenal i l'aeroport que sigui el mateix per a la badia de Palma. A més, veuen convenient posar en marxa el ferrocarril cap a la UIB.