Restaurades les pintures murals de Pina, símbol de la pagesia decimonònica illenca

Els frescs són obra del pintor neoclàssic Vicenç Matas

TW
0

Després de tres anys d'una exhaustiva restauració, les pintures murals de l'església parroquial de Pina (Algaida), que daten dels segle XIX, han tornat a recobrar la seva essència original que les fa úniques arreu de Mallorca: formar part d'un repertori iconogràfic uniforme que ornamenta íntegrament tots els murs del temple. L'església de Pina i per extensió els seus frescs, distribuïts per les quatre capelles laterals, al creuer, al presbiteri i la cúpula, constitueixen un cas únic arreu de l'Illa. No hi ha cap mur del temple que no estigui ornamentat amb pintures murals, que segueixen un recorregut iconogràfic unitari que pretén la glorificació de la Mare de Déu com a reina del cel.

Els frescs, que s'executaren entre 1862 i 1875, foren obra del pintor Vicenç Matas Guardiola, que seguí una línia academicista de tendència neoclàssica pròpia de l'època decimonònica. «Encara que no fou un artista que innovà dins l'àmbit de la pintura de principis del segle XIX, i s'emmarcà més aviat dins els límits de la més pura ortodòxia, representa un autèntic testimoni de la pintura decimonònica illenca i sobretot de la devoció pagesa. Sens dubte, les seves obres ens acosten a les tradicions i a la indumentària del món de la pagesia d'aquell moment. Nombroses imatges de pagesos constitueixen un motiu etnològic representatiu de la pintura de Vicenç Matas», va explicar Pere Joan Llabrés, delegat Diocesà de Patrimoni, que ahir matí presentà la restauració dels frescs in situ.

La degradació dels frescs, a causa del mal estat de les teulades, que produïen nombroses goteres, va fer plantejar una restauració urgent que es començà l'estiu de l'any 1997. L'obra de restauració ha estat realitzada per un grup de tècniques format per Aurora Periane, Maria Maté, Cristina Martí i Marta Roca. La restauració ha tingut un cost de 9.916.100 pessetes, que ha estat subvencionat pel Consell Insular de Mallorca, el Govern balear i l'Ajuntament d'Algaida, a més de les múltiples donacions dels piners.