La decisió del Govern central per homogeneïtzar les matrícules
de l'Estat just es pot justificar com a provocació contra els
països perifèrics de l'Estat... o perquè l'Executiu d'Aznar ha
cedit a les pretensions de «fabricants que tinguessin un estoc
d'aquestes matrícules i hagin pressionat Madrid per donar-los
sortida. Per la manera en què s'ha aprovat l'ordre ministerial,
tenim dret de pensar-ho», segons advertia ahir el vicepresident de
les Balears, Pere Sampol, a les planes de Diari de Balears. Alhora,
el ministre portaveu, Pío Cabanillas, explicava a Madrid que les
raons per a la nova matriculació dels cotxes a l'Estat són
estrictament tècniques i de mercat. Les seves paraules obren la
porta a les especulacions de Sampol. Raons de mercat.
De fet, els avantatges pràctics que implicaran les noves
matrícules es podrien dir gairebé nuls "just la desaparició d'un
adhesiu amb la lletra E quan se circuli fora del territori de
l'Estat; els desavantatges, emperò, són molts. Un dels més
importants correspon a la identificació ciutadana de vehicles que
han comès una infracció o un delicte: la descripció del model i el
color de l'automòbil seguit del tòpic «amb matrícula de...» (perquè
no hi ha temps per memoritzar tots els dígits i lletres de la
matrícula) pot desaparèixer aviat amb resultats poc gratificants
per als cossos de seguretat, segons han manifestat alguns agents a
títol personal i amb petició d'anonimat, per raons evidents.
El cap en funcions de la Direcció General de Trànsit (DGT) a les
Illes, Antoni Femenies, no comparteix aquest punt de vista: «Estic
convençut que la DGT ha tingut en compte totes les consideracions
pertinents respecte d'això», afirma; i afegeix que «en cas
d'haver-hi polèmica, aquesta ha de ser resolta al Parlament».
Femenies recorda que «la darrera raó de ser per a les matrícules és
plasmar la identificació del vehicle i la responsabilitat del seu
conductor titular».
Però és precisament la minva en la informació que es rep del
vehicle allò que més pot preocupar les forces de seguretat i els
ciutadans. E.H.S., xofer professional mallorquí, clama contra el
nou sistema de matriculació. «Fins ara, a l'estiu era ben fàcil
detectar un conductor foraster en un cotxe de lloguer, és a dir, un
risc potencial per a les persones a les carreteres de l'Illa,
dolentes i perilloses: veure una matrícula de Madrid o de Sevilla
en un automòbil petit "un Twingo o un Athos, posem per cas" feia
que el conductor local minvàs la velocitat i estigués ben a
l'aguait de maniobres inesperades per part del turista, com ara
envair el carril contrari en un revolt o aparcar sobtadament en un
mirador. Circular per Tramuntana pot ser molt perillós quan es
generalitzin les noves matrícules».
El Consolat ha instat Madrid a reconsiderar l'ordre
ministerial.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.