Educació fa comptes ampliar els estudis «alternatius» per a alumnes absentistes

Innovació crearà la figura del mediador de conflictes als centres de secundària

TW
0

Els educadors coneixen el perfil determinat d'un alumne conflictiu: procedent de grups socials marginats, mostra un alt grau d'absentisme escolar, té entre 12 i 13 anys i, per descomptat, pateix fracàs escolar, tot i que la legislació l'obliga a estudiar fins als 16 anys. Hi pot haver alternatives a l'escolarització, més enllà dels programes de garantia social?

La resposta és «sí» per a la Direcció General d'Ordenació i Innovació en matèries educatives. La responsable d'aquest departament, Catalina Bover (PSM), va anunciar en el dia d'ahir la institució dels mediadors de conflictes en els centres d'Educació Secundària Obligatòria.

Aquesta figura controlarà els centres escolars que són susceptibles de preveure inadaptació en els processos educatius: aquests són "com és evident" els instituts i els col·legis ubicats en barris pobres o amb baix nivell sociocultural, però també a les zones costaneres, on la immigració ocasionada pels sectors de l'hostaleria i la restauració "marcats per l'estacionalització" afavoreix la precarietat escolar (novament amb absentisme, incorporacions tardanes, manca de coneixements lingüístics, etcètera).

De fet, aquesta darrera població ja és atesa pels anomenats mediadors culturals: persones que tracten amb els alumnes nouvinguts i les seves famílies per tal de proporcionar-los coneixements bàsics sobre la societat receptora; també negocien amb aquesta societat l'aprenentatge de la cultura nouvinguda.