Els fertilitzants, primera causa de la contaminació de les aigües subterrànies

Els recursos hídrics de les Illes són víctimes de la salinització i la sobreexplotació

TW
0

La situació dels recursos hídrics de les Illes es va agreujant any rere any. La sobreexplotació, la salinització i la contaminació són els principals problemes relacionats amb les aigües subterrànies. Així ho recull en un informe el científic Damià Crespí. L'expert comenta que no es coneixen exactament quines són les extraccions que es fan a les Balears. «S'estima que hi ha entre 23.000 i 30.000 pous en funcionament. Els aqüífers més afectats per la sobreexplotació són els que proveixen les principals poblacions». L'exemple més representatiu és el de s'Extremera que aporta prop del 30 per cent del consum de Palma.

Un altre problema que pateixen les Balears és la salinització tant per l'entrada contínua de l'aigua de la mar com per l'extracció contínua d'aigua que provoca la salinització dels pous.

Pel que fa a la contaminació, poden ser agents de contaminació les activitats agropecuàries, les urbanes i les industrials. En aquest sentit, Crespí comenta que «els cultius, les granges i els escorxadors són les principals fonts de contaminació de les aigües subterrànies a les Illes, és a dir, les activitats agropecuàries». El científic comenta que la major part de la contaminació de les aigües subterrànies és causada per l'ús de fertilitzants. «Se sol originar contaminació per composts nitrogenats. El reglament tècnic sanitari de l'Estat disposa que el contingut màxim de nitrat en aigües per al consum humà és de 50mg/l. Aquesta concentració es veu superada, de vegades àmpliament, a les zones de sa Pobla, Pla de Sant Jordi, Llucmajor, Campos, Manacor i Santa Eulària». El fòsfor i el potassi, que també són molts usats a l'agricultura, generen menys incidències de contaminació de les aigües subterrànies ja que són retinguts pel sòl».

Comenta que la contaminació agrícola també es produeix per l'ús de plaguicides, que bàsicament són herbicides, fungicides, insecticides i nematicides. «Els dos primers són molt emprats ja que són molts de pagesos que els apliquen, però els més contaminants són els fungicides i els insecticides».