El volum de mercaderies que ha arribat al moll de Palma fins al
mes d'octubre d'enguany ha experimentat un increment de 200.000
tones respecte a 1997 en el mateix període.
Els més de 2 milions i mig de tones que s'han rebut suposen un
augment del 8 per cent en relació a l'any passat. Tot un rècord
quantitatiu que ve a confirmar el dolç moment que travessa
l'economia balear.
El tràfic de mercaderies ha anat superant mes rere mes les
xifres de l'any anterior. Així, prenent com a referència el
trimestre agost-octubre, s'observa que l'importació ha experimentat
un creixement mensual que mai no ha baixat de les 20.000 tones.
D'aquesta manera, si el ritme es manté al novembre i al desembre,
enguany es podrien assolir els 3 milions de tones.
A l'hora d'analitzar les mercaderies per categories, l'auge de
la construcció, sector que està creixent enguany de l'ordre del 13
per cent, ha portat a les Balears, fins l'octubre, més de 300.000
tones, sobretot en ciment i materials d'obra. Tot i que l'increment
respecte d'anys anteriors s'ha donat a tot els tipus de
productes.
Manca d'espai
Tot plegat contrasta amb una manca d'espai en el conjunt de les
instal·lacions portuàries per assumir un creixent del tràfic de
mercaderies i tot el que allò implica. El president d'Autoritat
Portuària, Lluis Ramis d'Ayreflor, ha advertit que la preservació
d'una superfície comercial suficient estarà per davant de qualsevol
actuació en la tan anomenada reforma del moll Vell.
El reordenament global de l'àrea, en principi, apunta cap al
desplaçament de mercaderies cap al dic de l'Oest, però Ramis també
va deixar clar que l'espigó no té prou capacitat per absobir de
forma íntegra l'activitat.
Així mateix, qualsevol reforma ha de contemplar la superfície
suficient per donar cabuda, no tan sols als vaixells que arribin,
sinó també el trànsit rodat que necessita espai de maniobres. Una
de les opcions que són en estudi en aquest moment és la construcció
d'una plataforma al costat de l'actual moll Vell, davant la seu.
Aquest nou espigó rebria bona part del trànsit de mercaderies de
productes alimentaris, materials de construcció, fustes, ferros i
combustibles. El principal problema del projecte seria els costs
que suposaria apropar, mitjançant el pràctic del port, les naus que
arribassin a l'Illa.
Segle XXI Plans, projectes de reforma del moll Vell, concursos
d'idees... Tot això està molt bé, però no podem oblidar que un port
està fet per entrar i treure mercaderies. I hem de pensar en el
segle XXI. Ara que ja tenim aeroport «futurista», només falta
gaudir d'unes instal·lacions portuàries que donin resposta a les
necessitats que l'auge de l'economia balear plantejarà els propers
anys. No tot ha de ser museu marítim.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.