Totes les parts estan d'acord que s'ha de tirar endavant la
reforma del moll Vell, però no totes coincideixen en la llibertat
que ha de tenir l'empresa privada a l'hora de donar forma al
projecte.
Aquesta és una de les conclusions que es va poder percebre ahir
entre els assistents a la primera reunió de la Comissió
Port-Ciutat, convocada per l'Autoritat Portuària de les Balears
(APB), per provar de consensuar al màxim el plec de concessions de
l'obra.
La trobada era gairebé de tràmit. Hi assistiren 22 representants de
les 24 entitats que estaven convocades, entre grups polítics,
empresarials i ciutadans. La convocatòria era iniciativa del
president de l'APB, Lluís Ramis d'Ayreflor, que els demanà
simplement si era procedent tirar endavant el projecte. El «sí» va
ser unànime.
Les divergències es manifestaren després, en els passadissos i en
comunicats posteriors. Antoni Roig, del PSOE de Cort, i Gabriel
Barceló, del PSM, manifestaren que el procediment adequat seria
convocar un concurs d'idees previ al de concessió de les obres.
D'aquesta manera, les empreses interessades participarien per dur a
terme un projecte concret, i no obert, com desitja Ramis.
Els pioners en aquesta postura han estat el Col·legi d'Enginyers i
el d'Arquitectes, com a mesura per garantir l'harmonia entre la
ciutat i la zona afectada.
Ramis, de la seva banda, afirmà amb claredat que «no tenim previst
fer cap estudi previ, el plantejament del projecte és obert».
La Comissió Delegada d'Empreses Consignatàries i Estibadores
(APEAM) manifestà durant la reunió la seva preocupació perquè la
reforma no suposi la pèrdua de prestacions en els molls comercials
davant la pressió de la zona d'oci. En aquest sentit no només temen
que se'ls resti espai per a la càrrega i descàrrega, sinó que se'ls
dificultin els accessos i sortides dels camions que duen les
mercaderies, sobretot, cap el polígon de Son Castelló.
A més, en cas que l'obra suposi canviar la seva ubicació en el
conjunt del port, demanen que això no transtorni les maniobres dels
vaixells, la qual cosa podria encarir l'activitat si, posem per
cas, provocàs una major activitat per als pràctics.
Ramis, en declaracions als mitjans de comunicació, garantí que «es
mantindran els cent-trenta mil metres quadrats destinats a càrrega
i descàrrega», tant si s'opta per fer un nou dic com si s'aposta
per una opció que integri l'àrea d'esbarjo i la comercial. Així
mateix, insistí en què es tindran en compte la resta de demandes
del sector navilier.
Ecologistes i treballadors
Cap entitat centrada en l'ecologisme era present a la reunió
d'ahir. A petició dels presents, Ramis d'Ayreflor anuncià que en la
propera reunió, a mitjan setembre, es convocaria el GOB. Pel que fa
a la postura que prendran els preservacionistes, queda reflectida
en un comunicat que emeteren ahir, malgrat fos en relació al Parc
de Ses Estacions. En el text, reivindicaven «aturar el concurs
d'empreses i convocar-ne un internacional d'idees», filosofia que
s'afegeix als preceptes del Col·legi d'Arquitectes, al d'Enginyers,
al PSM i PSOE sobre el moll. En l'àmbit laboral, els portaveus dels
treballadors de serveis nàutics de la zona (500 persones) volen que
el plec de condicions privi l'adjudicatari d'establir negocis
d'aquesta naturalesa.