algo de nubes
  • Màx: 22°
  • Mín: 13°
22°

La Unió Europea acorda flexibilitzar el tancament de l'espai aeri

Els ministres de Transport adopten aquesta mesura, com a principal conclusió de la reunió celebrada avui, sense que es posi en risc la seguretat dels passatgers

118182
José Blanco, ministre de Foment, durant la videoconferència de Transports. | SERGIO PEREZ

Els països de la UE han accedit avui a flexibilitzar les restriccions de l'espai aeri pel núvol de cendra procedent d'un volcà islandès, després de les crítiques de la companyies per les pèrdues econòmiques, que quantifiquen per sobre de les que es van produir després del 11-S. Aquest canvi de plantejament es produeix el cinquè dia de caos aeri a Europa -amb més de 80.000 vols cancel·lats i prop de set milions de passatgers afectats-, que ha coincidit amb una substancial reducció de l'emissió de cendra del volcà subterrani de la glacera Eyjafjallajokull, al sud d'Islàndia.

Segons ha informat l'Institut Meteorològic d'aquest país nòrdic, la columna de cendra procedent del volcà, que dissabte passat va assolir una altura d'11 quilòmetres, es va situar aquest dilluns per sota dels tres quilòmetres, tendència que, de mantenir-se, podria acabar amb els problemes del trànsit aeri. La flexibilització de les restriccions, acordades en col·laboració amb l'agència europea Eurocontrol en una videoconferència, estableix la divisió de l'espai aeri a tres zones.

José Blanco, ministre de Foment d'Espanya -que deté la presidència aquest semestre de l'UE- ha explicat que la primera d'aquestes zones és aquella que es troba en el nucli central de les emissions i que en ella es manté la restricció absoluta. A la segona zona, on s'aprecien restes de cendres, les operacions es faran de manera coordinada per les autoritats dels estats membres, mentre que en la tercera, no afectada per les emissions, no hi haurà restricció de cap tipus a les operacions.

Alguns països, com el Regne Unit, s'han avançat a aquesta previsió i preparen ja la reobertura gradual dels seus espais aeris per a demà. Eurocontrol espera que aquest dimarts desenganxin entre el 40 i el 45 per cent dels vols previstos a l'espai aeri europeu, davant el 30 per cent d'avui, segons ha dit un responsable de l'agència europea. La previsió de de cara a dimecres és que hi hagi un altre augment similar d'entre el 10 i el 15 per cent.

La limitació de les restriccions es produeix després de l'Associació Internacional de Transport Aeri (IATA) criticàs avui durament als governs europeus per la seva gestió d'aquesta crisi i demanàs canvis en el procés de presa de decisions. "Ja hem anat prou lluny en aquesta crisi per expressar la nostra insatisfacció sobre com l'han manejat els governs, sense anàlisi dels riscs, sense consultes, sense coordinació, i sense lideratge", ha assenyalat el director general de l'IATA, Giobanni Bisignani.

El responsable de l'organisme ha recordat, en un comunicat, que les restriccions al trànsit aeri imposades des de dijous passat costen a la indústria aèria 200 milions de dòlars diaris (uns 148 milions d'euros) en ingressos no percebuts. Abans de la decisió dels països de l'UE, la Comissió Europea va negar que el tancament de l'espai aeri a Europa hagi estat una decisió "irracional". "Totes les decisions preses fins ara s'han basat en les directrius de seguretat de l'Organització Internacional d'Aviació Civil (ICAO)", ha recalcat en roda de premsa el comissari europeu de Transportes, Siim Kallas, qui ha subratllat que es tracta d'un "esdeveniment sense precedents".

Per aquesta raó, el comissari europeu de Competència, Joaquín Almunia, ha assegurat que l'Executiu de la UE està preparat per aprovar mesures similars a les adoptades després dels atemptats terroristes de l'11 de setembre de 2001 a fi de permetre que els estats membres concedeixin ajuts a les aerolínies afectades. "Estam preparats per aprovar un marc similar al del 11-S, que permetria concedir ajuts estatals per cobrir el cost directe de les conseqüències de l'esdeveniment i els sobrecostes d'assegurances de les aerolínies," ha dit Almunia. Més enllà de les pèrdues econòmiques de les companyies aèries, el caos causat al cel europeu pel volcà islandès pot afectar, segons alguns experts, la recuperació econòmica pel seu impacte en alguns sectors com el turístic.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per És tot, fa mes de 14 anys
Baixada de calçons davant les multinacionals aèries. I la seguretat ?
Valoració:4menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente