Sota el títol de Camps de marina i suburbials, l'editorial Proa acaba de treure al mercat el segon lliurament del pla de publicació de l'obra poètica completa de Bartomeu Fiol. El volum aglutina el primer capítol de la trajectòria del poeta, engegada a mitjan anys 60 amb el poemari Calaloscans i continuada, ja el 1973, amb un segon llibre que mantingué el llistó ben elevat, Camp rodó. El volum, aparegut en la col·lecció poètica Els llibres de l'Óssa Menor, té un estudi preliminar de Jaume Pomar, a mode de pròleg, per situar el lector en el context i en les circumstàncies vitals i literàries que es congregaren en la naixença d'una veu poètica i en la configuració d'un estil que s'ha mantingut fidel al llarg de la seva carrera.
Tercer en el pla de publicació de l'obra de Fiol, el volum és precedit per altres dos títols llançats en anys successius per Proa al mercat: el primer, l'antologia Tot jo és una exageració, constituí una mena d'aperitiu del que vendria després, que valgué a Fiol el premi de la Crítica Serra d'Or en la seva edició de l'any passat; el segon, Cròniques bàrbares, prologat per Sam Abrams, reuní en el seu si els tres llibres que formen l'etapa intermèdia i definitòria de l'escriptor: Contribució de bàrbars, Capells de ferro a Son Cabaspre i Calaportal de Cavorques, la dècada dels vuitanta.
Els volums Calaloscans i Camp rodó constituïren l'estrena de Fiol, que és col·laborador habitual de Diari de Balears, en l'àmbit de l'edició poètica. Abans del primer, publicat el 1966, s'havien esdevingut anys de formació, de relacions amb altres autors del moment i de tempteigs amb el gènere que es manifestaren en una infinitud d'opuscles publicats per l'autor, tal com explica Jaume Pomar. Aquests prolegòmens del seu debut poètic s'iniciaren el 1955 amb la publicació de L'últim, amb tiratge de cent exemplars. El seguirien molts d'altres, en un temps en què Fiol residia a Madrid i es relacionava, ben de prop, amb altres joves escriptors com Baltasar Porcel.