muy nuboso
  • Màx: 15.01°
  • Mín: 7.61°
11°

Innovació made in Europa

La Campus Party Europa és una iniciativa de la presidència espanyola de la UE que junta en quatre dies 800 dels cervells més avantguardistes i professionals de la tecnologia, la innovació i la creativitat en xarxa. Entre els objectius marcats, hi destaca el de tramar punts de col·laboració i estimular la projecció del talent com a motor del futur

50792
Una eina cognitiva uneix la funció tàctil amb la creació d'efectes lumínics. | Campus Party Europa

Un dels grans esdeveniments del món digital en xarxa que es viuran enguany al nostre àmbit està en plena efervescència des de dimecres fins diumenge a Madrid. Es tracta de la Campus Party Europa, una reunió de vuit-centes de les ments més despertes i connectades a les tendències d'avantguarda en un ampli ventall de disciplines i activitats amb el component tecnològic com a nexe comú. Aquesta no és, tanmateix, una trobada corrent d'aficionats a l'oci digital, com les altres que s'organitzen a diferents punts del món. Hi ha diversos ítems que la marquen com a especial, com per exemple que vegi la llum amb un fort suport institucional i econòmic de la presidència espanyola de la Unió Europea, com també del Ministeri de Ciència i Innovació, dirigit per Cristina Garmendia. Precisament, la premissa clau de la cita és la d'apropar encara més joves experts -la mitjana d'edat dels participants se situa en els 25 anys- dels Vint-i-set estats que formen la Unió, entorn de tot un seguit d'activitats (conferències, tallers, exposicions i presentacions de projectes) centrades fonamentalment en tres àrees de coneixement: ciència, creativitat digital i innovació.

Convé aclarir que la llista d'admissió no restava oberta a tothom qui ho volgués, sinó que els participants han estat seleccionats per a l'ocasió i, a més l'organització ha sufragat el total de les despeses de trasllat, allotjament i manutenció. Per això, s'han destriat els millors d'entre emprenedors, universitaris, investigadors i apassionats de les noves tecnologies per crear durant uns dies el que s'espera que sigui un gran magma motor d'innovació en l'àmbit comunitari, i a la vegada hi són representades, a més, empreses punteres i les Institucions. Entre tots els participants s'hi presenten centenars de projectes, prèviament filtrats mitjançant el web de l'esdeveniment, i cada campusser té una atapeïda agenda, que ocupa des de les 10 del matí fins a la mitjanit, per trescar per la mostra entre artefactes i ponències que pretenen estimular la creació.

A més, el talent serà premiat, ja que una vintena d'aquests projectes que resultin els més destacats de cada àrea de coneixement seran presentats en un fòrum de projectes a la vista de tots els participants en la cita i disposaran de cinc minuts per ser exposats en públic. A la fi dels quatre dies, un jurat elegirà el guanyador de cada una de les tres zones, que rebrà 3.000 € i la presència al seminari "Noves solucions tecnològiques per lluitar contra la pobresa i l'exclusió social".

Principals continguts

Més enllà de posar en valor el networking, l'interès en la cita ve generat en gran part per les personalitats de primer nivell que lideren els continguts d'aquest encontre. La parcel·la més purament científica de la Campus Party Europa se centra en l'astronomia i s'han preparat connexions amb l'estació espacial internacional, a més de ponències sobre els darrers projectes de l'Agència Espacial Europea. Així mateix, hi té un paper central la robòtica, disciplina que, segons molts experts, serà la propera revolució tecnològica amb més efectes sobre el nostre món, i els millors robots europeus ja han pres la capital madrilenya.

La creativitat digital és un altre tronc temàtic al qual es vol donar protagonisme. Els nous reptes plantejats per la creació, distribució i consum de continguts, generats en especial a partir d'internet, i la necessària adaptació tant del llenguatge com de la forma a l'àmplia gamma de dispositius hi centren el treball. Això no obstant, també s'hi inclouen les noves formes de relació que resulten de l'esdeveniment de les eines del web 2,0. En aquest espai serà important escoltar el parer de Ben Hammersley, periodista multimèdia i, a banda de ser el pare del terme 'podcast', és un dels fars més influents del web europeu.

També s'hi parlarà sobre creativitat, en el sentit més estricte del concepte, com a component fonamental de tota casta de nous usos i aplicacions, i a la Campus Europa hi volen entrar des de totes els vessants possibles. Paul Bennett i Toni Segarra -dos dels creatius amb una fama mundial més contrastada- en parlaran i mostraran com la tecnologia pot posar-se al servei de les idees guanyadores. Pel que fa a la innovació, com a eix temàtic dins la Campus Party, ens volem fixar sobretot en els desenvolupadors, un dels mercats emergents més competitius i dels que requereixen més dosis d'intel·ligència col·lectiva. Alguns dels personatges de més pes que han confirmat la seva presència a la Caja Mágica de Madrid són el creador de l'MP3 i el del llenguatge PHP. Tota la informació sobre la cita la podeu obtenir mitjançant la pàgina www.campus-party-eu i hi ha l'opció de seguir part dels actes que s'estenen fins diumenge a través de les entrades al blog i també a través de diferents plataformes socials, com per exemple Twitter.

Tres milions que poden generar-ne molts més

Una reunió d'elit com aquesta permet poques concessions a destinar-hi un pressupost minso o retallat. De fet, tot i la crisi que encara mana per aquesta banda del món, l'esforç econòmic realitzat és considerable. En total, el projecte ha costat uns tres milions d'euros, aportats principalment per part del Ministeri de Ciència i Innovació i, per tant, per l'erari de tots els espanyols. Això es matisa amb un 'ampli mecenatge' emprès per part d'entitats patrocinadores, com ara Telefónica i TVE, i també per la col·laboració de l'Ajuntament de Madrid, que aporta el recinte de Caja Mágica i els serveis municipals necessaris per al desenvolupament de la Campus Party. Tanmateix, el fet cabdal és que les sinèrgies derivades de trobades com aquesta poden originar rèdits molt elevats, i no sols als efectes monetaris.

Per altra banda, el suport d'algunes empreses relacionades amb el sector, com BBVA, Nokia i Alcatel, s'ha fet imprescindible per garantir alguns aspectes de la infraestructura. Aquestes condicions ambientals han estat pensades perquè els hostes puguin treure el màxim profit d'aquesta experiència, com ho és per exemple que els usuaris disposin des de la Campus Party "d'una velocitat de descàrrega mil vegades superior que la que tenen des de casa seva", segons afirma David del Val, que és director de Serveis del Client Final a Telefònica Investigació i Desenvolupament de l'Estat.

L'interès de tots aquests actors presents per pròpia voluntat i previ a un desemborsament econòmic que cal tenir en compte queda ben retratat per les paraules de la ministra d'Innovació, Cristina Garmendia, la qual aposta per reunions com la Campus Party Europa com un dels vehicles per tal de "convertir la ciència i la innovació en el gran motor de les societats del futur". I és que, tal com manifesta Pau Garcia, un dels coordinadors d'aquestes jornades, "el repte veritable és evitar les fugides d'idees, perquè aquestes hi són, però el problema és que parteixen, i en realitat no només es practica innovació als Estats Units".

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.