Íntim record dels familiars un any després de l'atemptat d'ETA a la T4

Els parents d'Estacio i Palate eviten els actes públics d'homenatge

TW
0

Els familiars de Carlos Alonso Palate i Diego Armando Estacio, els dos equatorians que moriren en l'atemptat perpetrat per ETA ahir fa un any a la Terminal 4 de Barajas, afrontaren el primer aniversari de la matança en la intimitat més estricta, allunyats dels actes protocol·laris i dels diferents homenatges programats per honrar les víctimes.Jacqueline Sivisapa, la mare d'Estacio, agraí el suport de la gent, encara que explicà que el seu desig era «fer una cosa íntima» per recordar el seu fill «com si encara estigués aquí».Aquell fatídic dia, Diego Estacio, de 19 anys, acompanyà la seva al·lota a l'aeroport de Barajas, on havien de recollir un familiar. El jove decidí esperar descansant a l'interior del cotxe, a l'aparcament. Els serveis de rescat trobaren el seu cos set dies després, sepultat per tones de ferro i formigó.

«Jo no sabia ni què era ETA i de la nit al dia em criden per dir-me que ells em van llevar el meu fill», lamentà Sivisapa. Igual com Estacio, en el mateix mòdul de l'aparcament de Barajas, Carlos Alonso Palate, de 35 anys, descansava al cotxe el dia de la matança. Palate acompanyà des de València un amic que anava a recollir la seva dona. Els equips de rescat trobaren el seu cos quatre dies després i es convertí així en la primera víctima mortal d'ETA després de dos anys i mig.A Madrid, el col·lectiu equatorià reté ahir homenatge amb un concert a Estacio i a Palate, i amb una missa al Museu d'Amèrica. No obstant això, els familiars d'ambdós no participaren en els actes, ja que preferiren recordar-los en la intimitat.

Un any després, els partits polítics també volgueren parlar-ne. Així, pel PNB, segons paraules de Josu Erkoreka, el seu portaveu al Congrés, la possibilitat de «reprendre un final dialogat (amb ETA) és remota», perquè «no hi ha les condicions que s'establien en la resolució aprovada pel Congrés». El secretari general del PP basc, Carmelo Barrio, per la seva banda, denuncià ahir que, un any després, el president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, «no hagi rectificat el seu fracàs».