Foment creu que «la mare naturalesa és prou sàvia per depurar tot el fuel»

El comissionat del Ministeri per al «Prestige» retorna a les tesis de l'autodegradació

Ecologistes contra el chapapote fan una paròdia al Boulevard de Donòstia.

TW
0

El comissionat de Foment per al Prestige, Francisco Alonso, manifestà ahir la seva convicció que la naturalesa del mar és prou sàvia per assimilar i destruir les dues tones de fuel que sorgeixen cada dia de les dues escletxes que romanen obertes al casc del Prestige. Sobre aquest mateix tema, assegurà que el que s'està recuperant del mar és una emulsió de fuel i aigua. D'altra banda, membres de la Universitat de Vigo han provat amb èxit un radar per detectar «chapapote» ocult als arenals. Francisco Alonso comentà ahir en roda de premsa els informes portuguesos que no descarten que el maig, amb el canvi dels corrents, arribin noves taques de fuel al sud de Galícia i al nord de Portugal. En la seva opinió, «la mare naturalesa és sàvia i té suficients mitjans per dispersar i depurar aquell producte».

Segons explicà, en anar refredant-se, el que arriba a la superfície del mar «és un producte molt lleuger» que es degrada. Sobre la quantitat de fuel que hi ha al mar, va indicar que la principal concentració és en el golf de Biscaia. Per això, els treballs se centren en la localització de les taques per part dels mitjans aeris per procedir després amb els vaixells pesquers a la seva recollida. D'altra banda, assegurà que a les costes gallegues hi ha petites quantitats que arriben pel temporal i les marees altes. A més assegurà que el fuel que està arribant a les costes no és nou, sinó que porta dos mesos a l'aigua. A més manifestà que, encara que es disposa de material absorbent, els tècnics no consideren necessari aplicar aquest procediment perquè el mar i el vent ja el fan desaparèixer.

Quant a l'estat dels fons marins, indicà que no s'ha determinat encara fins a quina profunditat es podrà treballar per a la seva neteja. Va assegurar que «es recuperarà on sigui possible recuperar» i va afegir que «tota la vida» hi va haver «chapapote» procedent de la neteja de vaixells i va afegir que «potser ara n'hi ha una major quantitat». Sobre les restes de fuel que poden quedar davall terra, s'ha de parlar d'una novetat ja que membres de la Universitat de Vigo provaren aquesta setmana amb èxit l'eficàcia d'un radar de penetració en terra per detectar el «chapapote» ocult.