El sector de l’automòbil continua el seu viacrucis. I a les Illes, sense indústria del cotxe pura i dura ni de fabricació de components, la davallada es palpa de manera contundent en la venda de vehicles.
Tant és així que Balears, després del País Valencià, ha estat la comunitat autònoma on més descendiren les matriculacions de turismes i tot terrenys entre gener i abril d’enguany, amb una caiguda del 53,8% respecte al mateix període del 2008.
Així es desprèn de l’informe elaborat per les associacions de fabricants (Anfac) i de venedors (Ganvam) del mes d’abril, que revela que l’esmentat mes es vengueren a l’Estat 67.215 vehicles, un 45,6 % menys que l’abril del 2008.
En els primers quatre mesos del 2009, s’han matriculat a les Illes 6.052 vehicles, un 53,8% menys que en el mateix període de l’any anterior.
El passat mes d’abril el volum de cotxes matriculats a l’Arxipèlag va ser de 2.044, un 48,2% inferior que en el mateix mes del 2008.
Per canals de venda, lluny del que es pugui pensar, no són els particulars els que més deixen de comprar cotxes a les Illes, sinó les empreses i les cases de lloguer. Entre gener i març –les dades desglossades del mes d’abril encara no són disponibles–, les matriculacions d’aquest darrer segment s’han desplomat un 87,31%, mentre que en el cas de particular han caigut un 36,39% i en el de les empreses, un 58,12%.
La disminució d’incentius i privilegis a certs càrrecs i la reducció general de despeses dins les empreses com a mesures anticrisi poden explicar la davallada de noves matriculacions per part d’aquest canal en el primer trimestre de l’any.
Pel que fa als negocis de lloguer, Ramon Reus, president de la patronal de les Illes Aevab, explica que la davallada respon a certa una "especulació" per part de les grans empreses de rent a car, que en la darrera dècada han creat una "bombolla" comprant molt i "exportant aviat" a l’estranger amb l’ajuda dels fabricants.
"Ara això ja no ho podran fer alegrement perquè, com que no hi ha demanda, ja no es fabrica tants cotxes", diu Reus, que augura que la nova situació afavorirà les petites empreses que fins ara no podien competir amb els preus de 10 euros per cotxe i dia pels quals fins ara estaven llogant les grans marques.
Quant a les cases petites –les que tenen entre 100 i 300 vehicles–, Reus assegura que el 25% del parc de cotxes es renova cada temporada, "de manera que tenim vehicles que tenen com a màxim quatre anys".
Per part seva, fabricants i venedors de cotxes fan una doble demanda. D’una banda, al Govern central perquè articuli un pla d’ajuts directes al sector de l’automòbil com ho han fet Alemanya i França. I d’altra, als governs autonòmics perquè posin en marxa "plans anticrisi".