Fa uns dies s’ha obert a l’autopista de l’Aeroport el que els polítics anomenen carril ‘Bus-Vao’. Això de ‘Vao’ ve per ‘vehicles d’alta ocupació’, que traduït vol dir dos o més viatgers. La idea en sí no és dolenta, si no fos per una sèrie de matisos particulars i injustos en el nostre cas.
El primer emperò és el ja habitual començar la casa per la teulada dels nostres polítics. No pots posar un carril Bus-Vao sense abans disposar d’una molt bona xarxa de transport públic per a la gent usuària habitual de la via. Això implica abundants línies de bus amb elevades freqüències. El temps de pas per parada a la ciutat de Palma és inadmissiblement elevat i la gran assignatura pendent. Intervals de 10 o més minuts són habituals (línies 3, 4...) , arribant a escandalosos 40 minuts (línies 6, 22..), 30 minuts (línies 2, 7...), 25 minuts (línia 1...), 22 minuts (línia 24...), 20 minuts (línies 20, 25, 46...), entre 20 i 40 minuts (línia 29...) entre 20 i 60 minuts (línia 47...)... per posar només uns exemples. Qui hagi d’agafar dos o més autobusos ja pot anar sumant temps d’espera i de recorregut.
El segon emperò és, com no, l’ús turístic del carril. Els usuaris que, davant la impossibilitat de desplaçar-se amb transport públic hagin de fer peregrinació a velocitat de processó en cotxe per l’autopista, veuran espantats com els turistes que acaben de llogar cotxe a l’aeroport el podran fer servir, donat que solen ser dos o més ocupants. Una vegada més, el turista és el privilegiat per davant del que resideix i paga impostos aquí. A tots ells hi podeu afegir els cotxes de matrícula estrangera. En aquest últim cas, però, no per fer-ne un ús il·legal, sinó pel fet quasi conegut per tots ells, que les multes imposades via càmera quasi mai s’arriben a cobrar, donada la dificultat policial de reclamar sancions de trànsit i fer procediments d’embarg de comptes a l’estranger.
El tercer factor d’injustícia es donarà en els cotxes oficials, que sempre que duguin el polític de torn, ja seran dos ocupants. Afegiu-hi els d’aquells rics que disposen d’algú que els faci de xofer o aquells per als que pagar 200€ per cada vegada que hi passin els és el mateix o menys que a la resta ens és pagar un cafè, perquè que jo sàpiga la sanció és només econòmica i no treu punts del carnet.
Sincerament, voldria equivocar-me, però no crec que així com estan les coses suposi una reducció de la quantitat de vehicles en circulació per l’autopista, i en conseqüència, tampoc crec que hi hagi cap benefici ecològic, sinó més bé el contrari: més cotxes de combustió durant més temps en una via col·lapsada. És el que té començar la casa per la teulada.
Estas ocurrencias no arreglan nada. Si la cosa no funciona, no pasa nada. Se cambia todo lo que hay que cambiar y el pueblo "al que tanto amamos y que nos dejamos la piel por él" a callar y pagar.
Ya se sabe lo de los "principios". Si no les gustan, tenemos otros.