algo de nubes
  • Màx: 19°
  • Mín: 11°
16°

Converses de mobilitat en temps de la COVID-19

L’altre dia em vaig aixecar prest per anar a comprar el pa i pel camí vaig topar madò Bel. Ella, que em coneix bé, sap que a mi em pot contar allò que la preocupa en relació a la mobilitat. Vàrem parlar dels petits recorreguts que estam fent darrerament i dels pocs vehicles que circulen ara a causa de la situació actual. “Així i tot”, em va dir, “l’altre dia en va passar un a molta velocitat i se’m va ocórrer demanar-li que fes més poca via. Encara em va mirar malament, em va aixecar el braç i em va barrejar!”.

Me’n vaig tornar a ca nostra pensant en el tema. Passa que el límit de velocitat actual és de 50 km/h, però tanmateix la velocitat a la qual circulen és perillosa sobretot per als nens i els majors, però també per a qualsevol persona que hi hagi per la calçada.

Personalment pens que, en aquest sentit, el començament cap a una millor mobilitat és establir els 30 km/h com a límit de velocitat dins el poble o la ciutat. Per a mi és una qüestió de sentit comú, car a 30 km/h les possibilitats de morir atropellat per un vehicle es redueixen al 10%, mentre que a 50 km/h arriben al 45 %. A 30 km/h la distància de frenada és de 15 metres; en canvi, a 50 km/h és de 35 metres. L’aplicació d’aquesta mesura podria regular el trànsit fins al punt d’aconseguir només la circulació de vehicles necessària.

A 30 km/h el trànsit es pacifica, cosa que convida més gent a moure’s en bicicleta. Tot això redueix el nivell d’estrès de la població i, evidentment, la contaminació. A 30 km/h la contaminació acústica baixaria d’un 33% a un 6% mentre que l’atmosfèrica es reduiria a un 39%. No ho dic jo, ho diu la OMS!

A més a més, però, ara mateix sorgeix un nou problema: com es pot fer compatible la seguretat dels vianants amb el fet de respectar la distància de seguretat que evita el contagi del Covid-19 si la mitjana de la calçada ocupada per als vehicles que circulen a 50 km/h representa un 80% i la dels vianants, tan sols un 20%? Estimats batles, declarau els 30 km/ h com a límit de velocitat dels vostres pobles i ciutats, la pròxima vegada q facem senyals a un cotxe perquè fa massa via tendrem el sentit comú i la llei de la nostra part.

En definitiva, per les raons explicades i per moltes altres no anomenades, establir els 30 km/h com a límit de velocitat a pobles i ciutats milloraria la salut, la convivència i la qualitat de vida dels seus habitants.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Jaume, fa mes de 3 anys

S'haurien de prohibir els desplaçaments a la feina de menys de 3 km en cotxe o moto particular, amb l'excepció de si dus nins menors de 10 anys o tens més de 75 anys.

Això sí, fomentant el transport públic

Valoració:2menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente