Aquesta va ser la primera impressió que vaig tenir després de l’atropellament, que es va convertir en mortal, de Muriel Casals. He de dir que si he vist que existeixen moltes persones que es desplacen en bicicleta dins la ciutat, que ho fan d’una manera ben correcta, també n’he vistes moltes d’altres que ho fan d’una manera un tant esbojarrada.
M’estranyava que en el cas de Muriel Casals no es parlàs d’homicidi quan va morir, fins que vaig poder llegir com havia passat, i sembla que va ser una desgraciada i no cercada imprudència de la víctima, ja que el o la ciclista circulava respectant totes les normes.
Arran d’aquest lamentable accident vull expressar la meva opinió de vianant, quan encara no són massa els ciclistes que circulen i quan encara, a Palma, no hi ha massa carrils bici. He constatat manta vegades la imprudència de ciclistes que no respecten massa les persones que van a peu.
Sabem que els cotxes que circulen per la carretera han de passar, com a mínim, a un metre de distància dels ciclistes. Aquesta és una mesura de protecció del més dèbil, que massa vegades no es compleix. També s’ha dit que quan el ciclista no va per un carril bici, sinó que ho fa per la voravia, també ha de respectar el metre de distància quan es topa o avança els vianants. Aquesta és una mesura que quasi ningú no compleix, encara que la voravia sigui suficientment ampla. Quan en algun indret hi hagi molts vianants caminant per la voravia, motiu pel qual queda poc espai lliure, els ciclistes haurien de davallar de la bicicleta i conduir-la anant a peu. Tampoc no se sol fer, prefereixen fer d’equilibristes amb el consegüent perill i molèsties que causen.
A vegades he arribat a pensar que entre els ensurts d’algun ciclista que t’avança de manera imprevista a molta velocitat i a 10 cm del teu cos i les persones amb un, dos o tres cans que vénen cap a tu, ocupant quasi tota la voravia, que el que es pretén, és que tornem a agafar el cotxe, ja que el desplaçament a peu i per la voravia es va convertint en un problema, ja que no hi ha ningú que posi ordre. A Palma, a vorera de mar, entre el port i el portitxol, existeix una voravia amb arbres per passejar els vianants de més de 5 metres d’ample. Al costat, i separat per una paret, que pot servir de seient, hi ha un carril bici, per on circulen la majoria de ciclistes, però sempre hi ha d’haver un 10 o un 15 %, que no volen creure, que circulen per la voravia que pertany als vianants. Això ho he constatat durant quatre o cinc anys. Mai no he vist cap guàrdia municipal, que advertís o multàs els que no complien amb el seu deure de ciutadans.
La darrera qüestió que volia tractar era la d’uns carrils bici, que són perillosíssims, especialment per a les persones d’edat, i si encara no es produeixen desgràcies sovint, és perquè encara no hi ha massa ciclistes. I aquest podria haver estat el cas de l’accident de Muriel Casals. Aquí crec que la responsabilitat és de l’Ajuntament, i de les persones que han planificat i preparat la circulació per l’esmentat carrer. En referesc al cas dels carrers no massa amples, com és el cas del Ciutat de Querétaro, el tram de carrer que va al costat del parc de Llevant i del museu Krekovic. El carrer té a una banda cotxes aparcats, després l’espai per circular els vehicles que només permet que hi passi un autobús i que li sobri poc espai pels costats; a continuació una altra fila de cotxes aparcats, i ben aferrat el carril bici, que està entre els cotxes i la voravia, sense cap espai de protecció. De tal manera, que un vianant que travessi el carrer i passa entre dos cotxes, si no s’atura i deixa el cos entre els cotxes i treu només el cap, pot esser atropellat per sorpresa, ja que els cotxes t’impedeixen veure si ve algun ciclista.
Crec que existeix responsabilitat dels polítics que deuen trobar que això és un problema menor, perquè han planificat malament alguns carrils bici, i els ciclistes que abusen quan circulen per indrets on hi ha vianants. Haurien de pensar que involuntàriament poden cometre un homicidi.
11 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
El responsable ès el ciclista. An el cas de un peató i de un ciclista el responsable del accident serà el ciclista ja que hi ha un precepte fundamental per a tot conductor de un vehicle: " el conductor ha de esser en tot moment amo del moviment del vehicle." Responsable no vol dir culpable, però el conductor no pot esser negligent, o sigui hi haurà el dubte que si hagués estat un altre conductor hagués evitat el accident.
marboch, el articulo tiene el tono que tiene porque en el accidente murió desgraciadamente una persona, pero para ellos la cuestión clave es que era panca... y encima no era culpable el de la bici!! si se hubiese cargado a un castellano viejo este abuelo cebolleta no habria abierto la boca...
Som un ciclista habitual, de ciutat i de carretera, i SEMPRE he respectat les normes de circulació i SEMPRE hem trob amb la matgeixa sensació: som culpable per anar en bicicleta: a la carretera continuament hem passen cotxes a un pam (o menys) i a més et diuen de tot; a la ciutat, si vas pel carril bici els peatons (molt jovençano amb els auriculars posats i sense poder oir res) tirant-se, o directament circulant pels carrils bici i si vas pel carrer val més ja no contar-ho perquè es podria considerar un esport d'alt risc. Ho dic així de clar, voldria saber perquè SEMPRE hem de considerar al ciclista com a culpable de qualsevol situació. Aquí el que fa falta es començar a sancionar, sí, sancionar encara que semble repressiu, a TOTHOM que no compleixi les normes: els cotxes si no respecten les distàncies, els peatons si circulen pels carrils bici (que jo pens no estan ben ubicats) i als ciclistes, també n'hi ha molts, quan no circulin de manera adequada (n'he vist amb "cascos", fent cavallets, ...) i començar a posar ordre. Per cert, el to de l'article em sembla del més desencertat que he llegit, sobretot el títol que ja criminalitza, d'entrada a tots els ciclistes.
"Unaperaqui", el dia que per una imprudència d'un peató o un cotxo hi hagi un ciclista accidentant i s'escriguin articles criminalitzant a tots els peatons i a tots els cotxos acceptaré aquests articles que criminalitzen els ciclistes. Però, casualment, només es posa el crit en el cel quan la imprudència és del ciclista, o fins i tot, i això és lo al·lucinant d'aquest article, quan el ciclista no té la culpa! I això de que un peató és més "feble" que un ciclista ho podríem discutir.
@Jaue: i jo, que vaig molt en cotxe, també he vist molts ciclistes fent imprudències. Si, també hi veig vianants fent imprudències davant bicicletes, i també moltes bicicletes fent-ne amb vianants. Per tant, l'article de'n Joan, xapó! Que cadascú s'ocupi de ser prudent amb el seu vehicle i respectar el vehicle més feble com a norma, que és com hauria de ser. I el més feble de tots és el vianant. Reconeguem que no perquè noltros anam amb un determinat vehicle vol dir que els que hi van són els que sempre tenen la raó.
Si aquest accident (provocat per na Muriel, no ho oblidem) hagués acabat amb la mort del ciclista i no de la presidenta d'Òmnium també haguessis escrit un article tirant merda contra tots els peatons? Vaig en bici cada dia i te puc assegurar que he vist més accidents o perill per imprudències dels peatons que se tiren enmig del carri bici sense mirar, com na Muriel, provocant maniobres dels ciclistes per no col·lisionar que poden tenir conseqüències fatals pels ciclistes, que no pas per imprudències dels ciclistes. Que fàcil es disparar sempre contra el col·lectiu ciclista, fins i tot, com en aquest cas, quan no tenim la culpa. Article vergonyós des de la primera lletra fins al darrer punt.
I a sobre, van per les voravies amb total impunitat. Un dia na Calvo serà atropellada per una bici i s´arrepentirà de no haver-hi posat normes.
la responsabiliad del accidente de la muriel creo que tambien es de los castellanos del cid campeador. Se te ha olvidado joanet.
Si la que ha sufrido este desgraciado accidente hubiese sido otra y no la Muriel, seguro que no tocarías este tema ni de lejos.
Segon el codi de circulació les bicicletes han de circular per la calçada i res més. No hi ha de haver carrils-bici, bastaria que a les calçades que poden circular bicicletes se implantàs una velocitat màxima de 25 km/hora per a tots els vehicles. També els aparcaments a les calçades han de estar prohibits (no confondre aparcament amb estacionament). Els culpables són els batles i regidors els que permeten els assassinats i homicidis.