Dia 19 hi ha convocada una jornada de vaga a l’ensenyament. Les raons per fer-ne són les mateixes que ens han portat a la vaga abans: Els deu punts de la taula reivindicativa del’Assemblea de Docents.
La diferència és que si abans el punt més visible, que no el més important, era el TIL, ara el punt més visible és l’arribada, amb totes les seves conseqüències, de la LOMCE. Aquesta arribada es concreta, per ara, amb els currículums de Secundària, aprovats a les Illes el divendres passat a corre cuita, que han sembrat el caos més absolut als centres, i les proves a 3r de primària.
Les proves es fan a nins de 3r de primària. Segons els experts consultats no avaluen competències. Els nins estaran sotmesos durant dues hores a un examen tipus test, en gran part de les seves preguntes, fet amb els ultra portàtils, que mai han usat, per dos professors que no coneixen i a un examen oral individual davant dos mestres que no han vist mai. Els nins de tercer de primària no han estat sotmesos mai a proves d’aquests tipus abans, ni tan sols amb els seus mestres.
Però suposem que les raons esmentades no són prou per aturar aquestes proves. Donem per bo l’argument que els nins i el sistema educatiu ha de ser avaluat, en la qual cosa tothom hi està d’acord. El problema és que la Conselleria d’Educació no ha dit quines mesures correctores prendrà en el cas que un centre tingui uns resultats per sota la mitjana. Creiem que no ho saben o no ho volen dir. Si fan cas a la LOMCE es premiarà els centres que millor resultats obtinguin. El món a l’inrevés.
Les proves consisteixen en una bateria de preguntes, segons els models publicats que es poden consultar a la pàgina de l’IAQSE (iaqse.caib.es). En l’exemple de la competència matemàtica, un nin de 3r de primària serà sotmès, segons el model, a unes 24 preguntes i les haurà de contestar amb un termini màxim d’una hora. Facin números. A hores d’ara, ja hi ha centres que estan perdent hores de classe per ensinistrar als nins a usar els ultra portàtils per què no els vingui de nou els dies de les proves.
El currículum és altra barbaritat en la línia d’improvisació que ens tenen acostumats. Fins dijous passat existia un esborrany. Divendres dia 15 de maig es va publicar la resolució que aprova els currículums de Secundària a les Illes, després de rebre el dictamen del consultiu i amb la no aprovació de l’esborrany per part del CEIB (Consell Escolar de les Illes Balears). Amb els nous currículums, confeccionats segons la Lomce, es fa una reordenació dels horaris, de les
assignatures i hem començat amb la batalla del repartiment d’hores als centres educatius per tal d’adequar-se a la nova situació: hi ha assignatures que desapareixen i assignatures que augmenten la seva càrrega horària. Tot això comporta que el personal dels centres pot veure’s desplaçat per manca d’horari. Es pot pensar que això és un mal menor. Potser és cert. El problema són els criteris que són subjacents a aquesta reordenació de matèries.
Per començar, la nota de la matèria Religió computarà alhora de fer mitjana per a la prova d’accés a la universitat. Creia que estàvem a un estat aconfessional. D’altra banda, hi ha assignatures com Tècniques Experimentals que desapareixen, per comentar un cas que conec bé. Aquesta matèria és de cabdal importància pels alumnes que estudiaran alguna carrera de caràcter experimental i per comprendre moltes de les lleis físiques i químiques que s’han après a cursos anteriors. També pot passar que un alumne acabi l'ESO sense veure cap contingut d’electricitat. No sé si el Sr. Wert se n’adona que quasi tot el món actual gira entorn de l’electricitat. Però aquest fet només és un exemple. N’hi ha d’altres.
Ara la nova batalla és la Lomce. Tant, o més, important que les que hem dut fins ara, ja que el seu tarannà és de dividir, en lloc d'unir i segregar en lloc d’anivellar les diferències socials. Tot el contrari del que s’espera d’un sistema públic de qualitat. Aquestes són algunes de les raons per les quals faré vaga dia 19.
Jordi Bardají.
President del sindicat de docents Alternativa i membre de l’Assemblea de Docents
Yo no di electricidad en el colegio, y estudié una carrera donde era una asignatura importante, no tuve problema alguno.
Tampoco tuve educación financiera o doméstica y muy bien que me hubiera venido, NUNCA la educación será a gusto de todos, si los que no están de acuerdo se dedican a sabotearla, arreglados están nuestros hijos.
Lo siento, pero a mi todo esto me huele a querer influir en las próximas votaciones, ya os podéis inventar las excusas que queráis.