algo de nubes
  • Màx: 19°
  • Mín: 11°
12°

Les cares de la revolta líbia

A les eleccions algerianes de 1991, el Front Islàmic de Salvació (FIS) aconseguí una victòria aclaparadora a la primera volta, però l'exèrcit agafà el poder i impedí que es realitzàs la segona volta. Molts no sabérem si ens havia d'alegrar el cop d'estat militar laïcista o si ens havia de preocupar el fracàs de la democràcia. I ara continua el desassossec davant la rebel·lió líbia i les altres del món àrab. Les interpretacions són ben diverses, i no hi ha ningú que pugui assegurar quina és la més certa. Al diari La Vanguardia del passat 10 d'abril, l'escriptor Tahar ben Jelloum ens donava una versió tranquil·litzadora dels esdeveniments: "El fet que centenars de milers de persones hagin sortit al carrer a protestar contra un règim corrupte i dictatorial sense que en cap moment hagin estat invocats l'islam ni Al·là demostra que el discurs islamista està superat i no és operatiu. Per primera vegada, els carrers àrabs no han atacat Occident ni Israel. És il·lustratiu de fins a quin punt aquesta revolta romp amb els vells hàbits de manera que la reivindicació de l'islam com a referència essencial en relació amb un nou poder ha estat totalment eliminada per part de milions de manifestants. Les revoltes àrabs mostren la nota singular d'haver estat espontànies i enfocades a l'ingrés en la modernitat; és a dir, a l'emergència de l'individu i al seu reconeixement com a ciutadà i no com a subjecte sotmès.(...) El discurs islamista sempre ha sacrificat l'individu en benefici del clan, el dels fidels creients.(...) Els rebels no exhibien l'Alcorà, sinó que apel·laven a l'ONU, als EEUU i a Europa.(...) L'islamisme seguirà existint, car respon a una necessitat cultural i identitària. Però el motor que ha propiciat la seva expansió ha estat l'absència de democràcia. La democràcia ben assimilada tendrà en compte els corrents religiosos i altres corrents laics. L'esfera d'influència islamista ha estat derrotada pel poble, que no n'ha fet cas i no ha volgut fer la seva revolució en nom de l'islam, fet que obeeix a les noves generacions de la diàspora àrab i musulmana en el món. El vent de la revolta ha agranat les velles lletanies que intentaven que el món musulmà tornàs a l'època del profeta Mahoma (segle VII). Però els joves usen una nova guia de lectura del llibre sagrat; una lectura intel·ligent, racionalista i no literal. I és això que és nou i revolucionari."

Al mateix diari, el mateix dia, el corresponsal a Bengassi, Xavier Mas, reprodueix les declaracions d'una metgessa anestesista de 26 anys, Shawg Najem, que, en un perfecte anglès, diu:

"L'islam ens protegeix i ens unifica. Vull llibertat, però no un sistema de partits que ens divideixi. Tampoc no vull una democràcia que es separi de la religió. Turquia no és un bon model". I afegeix: "L'islam és la nostra herència. L'aprenem a l'escola. No m'imagín una nova Líbia que no es construeixi al seu voltant".
El corresponsal també entrevista un imam, que explica:

"Faci'm cas, nosaltres coneixem el nostre poble. Estam tots units i no necessitam partits polítics"(...) Volem que la xària sigui la llei de l'Estat. Volem una Constitució basada en la llei sagrada de l'Alcorà. És així que és correcte i així hauria d'haver estat des del principi.(...) L'Aràbia Saudita és el nostre model".

Quina és la versió vertadera? Possiblement, de vertaderes, ho són les dues, i d'aquí ve el nostre desassossec.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Joan de Balàfia, fa mes de 12 anys

Ni sa revolució de Solidarnosc a Polònia ni sa independència d'Irlanda i sa posterior lluita d'Irlanda del Nord contra s'ocupació britànica es feren en nom des catolicisme però si més no en es cas de Polònia s'ultracatolicisme és arribat an es poder. Tampoc sa revolució iraniana del 1979 era en nom de l'islam però es ajatol·làs se'n feren finalment amb es domini i tampoc sa revolució del 1917 era duta pes partidaris que s'estat ho dominàs tot però acabà com acabà. Són alguns exemples. Es processos revolucionaris estan sotmesos a moltes influències i poden degenerar en qualsevol moment

Valoració:1menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente