Santa Marina i Santa Margalida, festivitats del 18 i el 20 de juliol respectivament, són dues santes que es confonen i tenen la fama d'encendre la metxa de l'estiu. Tant una com l'altra, possiblement mai no existiren. La vida de santa Margalida és una faula d'origen grec difosa per Occident. Atacada pel dimoni amb aparença de drac es va creure que ella sortia del cos del monstre que se l'havia empassada. Després de vèncer el malèfic la santa pateix una llarga sèrie de suplicis: flagel·lada, suspesa pels cabells, cremada amb torxes, submergida en oli bullent i, finalment, decapitada. La tradició popular molt aviat la va assimilar a la princesa que sant Jordi va alliberar. És la patrona de Felanitx, de les dides i de les pageses. També ho és de les parteres i de les embarassades. A Mallorca la celebren igualment a Santa Maria del Camí, a sa Pobla i al poble que du el seu nom.
PATRONA DE LES COMARES I CONTRA LES HEMORRÀGIES. La seva extrema popularitat s'explica per les virtuts de llevadora que se li atribuïen a l'edat mitjana. Les parteres invocaven la seva assistència en apropar-se el moment del part per tal de no tenir complicacions, en al·lusió al fet d'haver sortit del ventre del drac. Les altres particularitats del seu culte s'expliquen pel seu nom. Margarita en llatí significa perla. En els lapidaris de l'edat mitjana, la perla és el símbol de la virginitat, a causa de la seva blancor, i de la humilitat, per la seva petitesa, virtuts que són atribuïdes a santa Margarida. Les perles també tenien propietats terapèutiques. La pols de perles aplicada sobre un tall aturava instantàniament les hemorràgies. Per aquest motiu també era invocada en aquests casos.
METGE I LLEVADORA, SEMPRE A GUST DE LA SENYORA. Les dones que assistien professionalment les parteres, les comares, han estat molt importants a la vida domèstica. D'una persona molt sabuda, molt entesa en coses de la vida pràctica, en deien que sabia "més que una comare". La paraula llevadora fins al segle XIX havia estat molt utilitzada a Mallorca. A Sóller, l'existència del nom de ca la Llevadora ho demostra. Pocs calendaris consideren santa Margalida com a ploguera. No convé que plogui ni troni aquest dia. Segons el refrany, "si trona per Santa Margalida, el pagès es conforma ràpidament; mai no plou abastament, perquè es rovelli el forment". La lluna, aquest diumenge, 10 minuts després del migdia arribarà al quart creixent. Els dies seran assolellats amb calitges i calor.
SANTA MAGDALENA PLUJA MENA. L'altra santa important de la setmana serà santa Maria Magdalena, penitent, personatge secundari, malgrat la seva indubtable importància en la tradició evangèlica. És la patrona dels perruquers, dels fabricants de perfums, dels guanters i dels jardiners. Recentment s'ha posat en circulació la hipòtesi segons la qual Maria Magdalena hauria estat la dona, o la companya sentimental, de Jesús de Natzaret, a més de la dipositària d'una tradició cristiana de signe feminista que hauria estat acuradament amagada per l'Església catòlica. Fins i tot s'ha proposat la teoria que va poder ser l'autora del quart evangeli.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.