Sense entrar en detalls particulars sobre un accident o un altre, el cert és que essent el transport ferroviari el més segur de tots, de tant en tant hi ha accidents que no haurien de succeir i els índex de sinistres augmenten en funció del model de gestió.
La seguretat ferroviària va molt lligada a factors com la suficiència de personal i la seva capacitació, mitjans tècnics adequats, protocols d'actuació, normatives i funcions dels empleats clares i conegudes.
Aquestes qüestions van lligades i deriven en la seguretat, la qualitat i l'eficiència del servei, que depèn molt de si els polítics i els gestors de torn tenen o no consciència de Servidors Públics.
En els darrers anys hem vist com àrees importants del Servei Ferroviari de Mallorca (SFM) s'han externalitzat, o simplement s'han privatitzat àrees importants com el servei de manteniment de les unitats, el manteniment de les vies, la seguretat, la informació, la gestió de les targetes i les tarifes, donant prioritat a la rendibilitat econòmica per sobre de la qualitat del servei i de les demandes dels usuaris, adoptant un model de gestió amb més facilitats per contractar, col·locar o ubicar el personal, sense concursos de mèrits ni oposicions.
Evidentment no hi ha una relació clara de causa i efecte entre els accidents i el model de gestió, però sí que hi ha un ambient més favorable a diluir responsabilitats, a no saber per què passen les coses i a poder culpabilitzar els empleats de tots els incidents.
Guillem Ramis. Santa Maria del
Camí.