Si agafàssim unes quantes criatures, poc després de néixer, i
les posàssim lligades a una habitació fosca davant una pantalla de
televisió de tal manera que creixessin sense poder veure res més
que la programació televisiva, aquests infants es farien adults
pensant que la realitat, tota la realitat, no és res més que el que
veuen a través de la pantalla.
Si un dia un d'ells aconseguís sortir a l'exterior, segurament
experimentaria un fort xoc pel contacte amb una realitat tan
diferent de com l'havia percebuda fins aleshores i tendria greus
problemes per adaptar-se a la nova situació. A més, si tornàs a
l'habitació i volgués explicar als seus companys què havia vist, i
que aquests entenguessin que la realitat és molt més que el que
surt a les pantalles, és probable que el tractassin de boig, que
rebutjassin la seva invitació a sortir de l'habitació, i que, fins
i tot, provassin d'agredir-lo per la seva heterodòxia.
És fantàstic que Plató, vint-i-cinc segles abans que la
televisió envaís la societat, pogués fer, amb el mite de la
caverna, una explicació tan encertada dels efectes que aquesta pot
tenir sobre les persones. I "encara que, pel format, el que va
descriure s'acosti més a una sala de cinema" molts són els qui han
vist aquest paral·lelisme; cosa hi deuen tenir a veure les classes
de filosofia de batxillerat que ara "incomprensiblement" volen
reduir. Tan encertada és la metàfora que, si no fos que sabem que
ve del francès plateau, estaríem temptats de pensar que és pel
filòsof que s'anomena plató l'indret dels estudis de cinema i de
televisió on s'enregistren les imatges. En català, tenim
afortunades coincidències com aquesta, que permet a Màrius Serra
demanar quin és el lloc més filosòfic d'uns estudis de
televisió.
Avui en dia hi ha moltes persones "infants i adults" que passen
hores i hores invisiblement lligats davant la pantalla de la
televisió i es construeixen la seva realitat amb més ingredients
virtuals que reals. Les ombres i llums que els projecten en les
pantalles de televisió no són, però, fruit de l'atzar, sinó de la
selecció d'aquells que volen crear-nos la representació de la
realitat que més els convé.
El pes de la televisió en la construcció de les "realitats" de
molta gent és tan determinant que també els partits polítics saben
que la seva existència i la inexistència dels altres depèn de la
presència que tenen en televisió. I d'aquí aquest patetisme en els
controls de minutatge (durant les campanyes i fora de les
campanyes) i aquesta obsessió dels "grans" perquè no hi apareguin
els "petits". Amb els debats a dues bandes eviten que ningú els
plantegi res que no es pugui resoldre en el marc de la seva lògica,
que puguin limitar-se a discutir els temes que els interessa
tractar (amb grans àrees de coincidència i d'acord subterrani i
banal); però també que als ulls de molta gent esdevenguin les
úniques opcions existents (o importants de ver) i que la resta, si
és que perceben que hi són, res més que anècdotes de la
marginalitat. L'opció pel bipartidisme quan les dues parts són dues
versions del mateix és el millor negoci per aquells que
aconsegueixen que els seus interessos siguin defensats per ambdues
i, evidentment, el pitjor per aquells que, ambdues, hi actuen en
contra.
De cada dia hi ha més pressió perquè de totes les alternatives
possibles en surin dues, per fer-nos creure que la nostra obligació
és prendre partit per Canamunts o per Canavalls, per Montagús o per
Capulets, per Zapateros o per Rajoys... Però és pura aparença, els
qui es presenten com a irreconciliables es posen d'acord "com s'hi
han posat pels debats" i continuaran posant-s'hi si veuen que hi ha
altres alternatives que els poden desplaçar; si els cal, sempre
trobaran els seus Romeus i Julietes.
Les recents intervencions en el míting del PSOE en el Palma
Arena han deixat clar que, en temes lingüístics "com en molts
altres aspectes", la posició del PSOE i la de PP no són més que
dues versions complementàries d'un mateix objectiu; potser amb la
diferència que uns ens hi apliquen anestèsia i els altres àcid
sulfúric. (Fora de l'habitació fosca, al Principal, diumenge passat
en Toni Roig insistia que és temps de revolta; no hi ha manera de
fer-lo callar).
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.