Ho torn a demanar: com es finança el PP?

TW
0

Ara que arriba una nova campanya electoral, convé, abans que comenci, que quedi clara una qüestió. Més que res perquè és important que tots els que participen del joc democràtic electoral ho facin sense que hi hagi cap ombra de dubte.Qui signa aquestes lletres s'ha interrogat públicament, en diverses ocasions, sobre el finançament del Partit Popular de les Balears.

Durant la campanya electoral de les darreres eleccions autonòmiques i municipals, vaig publicar un article titulat D'on surt tanta tela?, més que res perquè no em sortien els números. De cap manera m'encaixava el càlcul aproximat sobre la despesa necessària per pagar el desplegament publicitari i propagandístic que va exhibir el PP i les xifres que afirmaven estar gastant. Ningú no va respondre. I estaven en el seu dret.Més tard, "quan, sarcasmes de la política" el senyor Fiol va fer una pregunta al Govern sobre el finançament de l'OCB, vaig fer dos articles, un per contestar les inquietuds del senyor Fiol i un més per demanar I el PP, com es finança? En aquest article formulava les següents preguntes: «Qualcú em pot explicar com es finança el Partit Popular? És cert que rep una mitjana diària (diària!!!!) de 6.000 euros de 'donacions anònimes'? Qualcú (si és possible que no sigui la mateixa persona que va jurar pels seus morts que no li havien retocat les fotos de la campanya electoral) pot posar la mà al foc pel finaçament del Partit Popular? Qualcú pot garantir solemnement i públicament que els comptes del Partit Popular no s'han vist afavorits amb cap acció relacionada amb la ubicació del nou hospital de referència als terrenys de Son Espases?

I, finalment, qualque representant autoritzat del PP pot garantir que el finançament del PP, ja que no és transparent, és absolutament legal?».Aleshores, cap responsable o representant del PP tampoc no va contestar. Probablement, també tenien dret a callar, però és evident que tenien l'obligació moral de contestar, ja que és poc presentable i gens elegant exigir explicacions als altres i amagar-te quan l'interrogat ets tu.

Han passat uns mesos i resulta que ara sabem que el PP carregà al Govern de les Illes Balears algunes despeses dels mítings electorals que va fer Mariano Rajoy el passat 18 de maig en la campanya electoral municipal i autonòmica. Concretament, les factures que, de moment, han transcendit que varen ser desviades cap a institucions públiques, són les de la seguretat privada de l'acte central de la campanya i les d'un dinar de Rajoy amb 70 periodistes. Afegiu-li, de moment (insistesc), els dos milions d'euros que Matas va fer gastar, ni més ni menys, que a l'entitat pública encarregada de finançar la construcció d'escoles, per pagar la premaqueta del palau de l'òpera, que pretenia construir. De moment, com és habitual en el Partit Popular en els darrers anys, ningú no ha assumit cap tipus de responsabilitat, ni ha ofert la més mínima explicació.

Crec que és important pel bé del funcionament de les nostres institucions democràtiques i pel sa funcionament del proper procés electoral, que qualcú del PP surti a donar explicacions, a la ciutadania en general, però també als seus votants, simpatitzants i militants. Pensau que els resultats electorals, desgraciadament, són proporcionals a la despesa econòmica que fa cada formació política.La democràcia i les eleccions, que són un dels seus pilars, se'n ressenten quan qualcú comet irregularitats.La democràcia, quan és fan trampes, és menys democràcia.