Ja fa una partida de dies que els mitjans de comunicació vénen
plens amb els resultats de l'informe PISA 2006: la formació dels
nostres escolars ens situa en els darrers llocs d'Europa. La
veritat és que no acab d'entendre tant d'enrenou. De fet, tampoc no
entenc que les lamentacions vinguin justament del fet de la nostra
posició relativa.
La formació dels nostres escolars no és la que hauria de ser,
independentment que estiguem col·locats els primers, els darrers o
onsevulla: això no va ni amb rodes i punt. Tanmateix,
malauradament, tampoc no era necessari que cap informe de l'OCDE
ens ho vingués a explicar, només calia tenir les orelles parades
per albirar que la situació del sistema educatiu no és, ni de bon
tros, la que hauria de ser. La veritat és que, vist l'enrenou,
havia optat per no dir res sobre aquest informe ja que, de fet, la
primera qüestió que tinc és si avalua allò que ha d'avaluar o
avalua una altra cosa, però he llegit algun article que m'ha
interessat, especialment aquells que tracten de fer un diagnòstic
del perquè de tot plegat, i això m'ha fet canviar d'idea. Hi ha
algunes raons que apareixen pertot: les consideracions derivades de
la desestructuració familiar, les socioeconòmiques, la immigració,
la manca d'inversió en el sistema educatiu, la formació del
professorat i, just cap al final, i de vegades, en surt una de les
que a mi em semblen fonamentals, la manca d'adequació dels
continguts a les necessitats i vivències dels escolars. En aquest
sentit he trobat fulminants unes declaracions de Luis Landero,
filòleg i escriptor, que assegura que el sistema «crea monstres,
petits filòlegs analfabets», i ho argumenta en base justament als
continguts de llengua: la literatura ha desaparegut dels plans
d'estudis, i a llengua ara s'ensenya a cercar els «marcadors
discursius» d'un text o a buscar «els complements oracionals», la
qual cosa du a tenir escolars "això sí, els bons" que són capaços
de distingir l'estructura morfològica d'una frase però que no
n'entenen el significat. I, de fet, un dels exercicis del darrer
PISA per a mesurar la comprensió lectora, era la lectura d'un
fulletó que explicava com han de ser unes bones sabates per fer
esport. Sigui dit de passada, no crec que en Landero tingui molts
amics entre la classe dels pedagogs, especialment després de
l'afirmació que fa en El País de dilluns passat que els nens que
ara fallen a l'avaluació del PISA són les primeres víctimes del
desgavell que començà a la dècada dels vuitanta quan «uns pedagogs
il·luminats prenen les regnes de l'educació sense comptar amb els
professors i comencen per anomenar segment d'oci el temps del pati.
Per comptes de simplificar, compliquen l'ensenyament fins a arribar
a fer un edifici gramatical mastodòntic que no serveix per a res».
Fiblades als pedagogs a part, la clau del problema és justament la
dels continguts: què els ensenyem i, sobretot, el que no els
ensenyem, són factors determinants en aquest fracàs. No sé si
hauran caigut en el parany de veure aquest infecte programa "un més
de la graella televisiva" que du per nom una cosa com ara Sabes más
que un niño de primaria que té, entre d'altres virtuts, mostrar una
concepció d'allò més estantissa sobre quines haurien de ser les
destreses dels escolars, l'únic «valor» que té en compte és el de
la memorització de conceptes absolutament inútils que només
serveixen per a ser oblidats una vegada passat el curs. Amb
programes com aquest no calia esperar els resultats de cap informe
per a saber que això no pot anar de cap manera. Ja fa algunes
setmanes, abans de fer-se públics els resultats de l'informe, des
d'aquestes mateixes planes parlava d'aquest tema i repetia, una
vegada més, que encara no he vist cap reforma del sistema educatiu
que parteixi de la pregunta bàsica sobre quines són les necessitats
que tenen els escolars i que el sistema educatiu els ha d'ajudar a
resoldre. Fet això, que no és fàcil, per ventura també trobaríem
solucions per a la resta de factors que influeixen negativament en
la situació del sistema educatiu: manca d'inversions, família,
formació del professorat... Mentrestant, estic per recomanar la
lectura d'un apunt d'un bloc que du per títol El informe PISA y un
sufrido adolescente, el qual dóna "a través de l'hipotètic relat de
la vida d'un adolescent un cap de setmana" quines són algunes de
les claus del desconcert escolar en el qual estem immersos. Potser
no cal ni que el llegeixin: si tenen fills en edat escolar, parin
per un moment de les seves importats ocupacions i dediquin una
setmana a observar de prim compte el que fan. Potser aleshores
sigui un bon moment per anar a llegir aquest apunt. Que com el
poden trobar? Doncs com es troba tot avui en dia: al Google.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.