Josep Lluís Carod-Rovira és un polític hàbil. Cada vegada que
s'ha vist escanyat políticament se n'ha sabut sortir. Després de
l'entrevista amb ETA a Perpinyà i la seva immediata dimissió del
govern "era conseller en cap de la Generalitat", es presentava com
a cap de llista d'ERC al Congrés dels Diputats i el seu partit
obtenia els seus millors resultats de l'actual democràcia. I ara,
quan diverses faccions del seu partit li'n qüestionen el lideratge,
va i es despenja amb la proposta d'una consulta sobre
autodeterminació per a l'any 2014. Puigcercós i Carretero se l'han
haguda d'embeinar, no debades era aquesta una idea que sempre havia
planat dins el partit independentista. En una llarga entrevista
concedida a l'Avui, que la publica per la Diada, es demana qui pot
negar democràticament l'adequació «del dret a decidir si estem bé
com estem, o si simplement pensem que en democràcia i a Europa els
pobles tenen dret a decidir si es volen organitzar col·lectivament
d'una altra manera». I quan algú li demana com fer creïble la
necessitat de l'objectiu independentista el 2014, la resposta del
vicepresident del Govern del tripartit té sobretot una lectura en
clau interna, per descol·locar els crítics seus que voldrien que
ERC s'allunyàs del poder de la Generalitat, ja que diu que la
necessitat d'assolir la sobirania només es farà creïble des del
Govern, resolent els problemes de la gent, fent carreteres,
hospitals, etc. «El que no podem pretendre és fer passar l'arada
davant els bous» "remata acudint a la fraseologia popular, camp en
el qual el polític filòleg se sent còmode.
Carod justifica la projecció temporal cap a l'autodeterminació
amb una altra idea-força. Tant li fa al polític que objectivament
la veritat de la proposició grinyoli, diu que «tot allò que som
capaços d'imaginar, som capaços d'aconseguir-ho». En política, si
més no en el panorama actual, la veritat o falsedat d'un missatge
deu ser irrellevant. És ver que la imaginació és motor per a
l'acció, però ni l'acció ni la imaginació no basten per realitzar
tot allò que hom s'imagina. Calen, evidentment, les «condicions
objectives». Ara bé, tampoc no hem de dubtar que aquestes han
d'anar creant-se en un procés dialèctic entre la voluntat
projectada i els límits que la realitat imposa. Anem: que cal posar
la pastanaga davant l'ase perquè aquest camini.
El cas és que l'efecte 2014 ja ha començat. La solució als
problemes nacionals "els més importants, que afecten la qualitat de
vida de les persones o els que no, com les seleccions esportives,
les banderes, els himnes ..." es projecta (s'ajorna?) a un horitzó
a mitjan termini. Val a dir que les falses expectatives generen
frustració, major com més grans han estat les il·lusions i les
energies despeses. Recordem què ha passat amb tot el procés de
l'estatut aprovat el 30 de setembre.
Molts són ja a Catalunya els qui parlen de refundar el
catalanisme, però no acaben de posar-se prèviament d'acord a
delimitar-ne el camp conceptual del que s'ha de parlar. Per a
alguns aquesta mancança els és igual, fent bona la dita que com més
mar més vela i partint de la base que el pitjor que podia passar
era l'atonia o la instal·lació en un estat catatònic. Per a
d'altres, potser no tant agosarats com en Maragall, que acaba de
reivindicar la «rauxa calculada» front a l'excés de seny, es
tractaria de fer «causa comuna» (R. Obiols), de reclamar unitat a
les forces polítiques (el conseller Castells) per negociar a
Madrid, on el ministre Solbes fa de frontó, o d'apuntar fins i tot
al tancament de caixes (J. Pujol). És curiós que els dos
expresidents aprofitin que la Generalitat els imposi sengles
medalles per reclamar més ambició nacional. Una no tan estranya
sintonia entre Pujol i Maragall, en un moment que la sentència del
Constitucional sobre l'Estatut català es dibuixa al fons del
panorama.
Enguany s'acompleixen tres-cents anys de la batalla d'Almansa
(25 d'abril de 1707) i el posterior «genocidi polític rigorós», com
qualifica J. F. Mira la defunció institucional del País Valencià.
Arran de la desfeta d'Almansa, els valencians «ja no existeixen, a
tots els efectes són un zero» "ha dit l'intel·lectual castellonenc
tot referint-se, més tost, al 29 de juny d'aquell mateix any en què
el decret de Nova Planta «va destruir brutalment el cos polític,
social i cultural» del País Valencià. Al Principat de Catalunya, la
Nova Planta borbònica fou, precisament, el 1714 i un any més tard
va venir tres quarts del mateix a les illes Balears. Bé que a totes
no, perquè Menorca se'n va fer escàpola una vuitantena d'anys per
mor de quedar sota domini britànic. Entre el 28 de novembre de 1715
i el 6 de setembre de 1718, sis decrets van deixar configurada la
Nova Planta de govern del Regne de Mallorca. Als qui encara creguin
en la bondat dels vencedors i als que neguen la imposició del
nacionalisme espanyol damunt els nostres pobles, no els vindria
malament que llegissin en veu alta fragments antològics d'aquells
documents implacables, ni que ho fessin només durant uns quants
dies de penitència pel seu pecat actiu (falsedat, mentida) o passiu
(amnèsia).
Miquel A. Casasnovas en fa una acurada síntesi a la seva
Història de les Illes Balears (1998). El Gran i General Consell, la
principal institució d'autogovern, fou dissolt i les seves
competències passaren a la Reial Audiència, presidida pel capità
general, màxima autoritat civil i militar, i composta per un
regent, cinc ministres i un fiscal. Aquests eren quasi tots
castellans i a partir de llavors, l'Audiència dependria del Consejo
de Castilla, amb atribucions judicials i de govern interior. Les
universitats locals foren reemplaçades pels ajuntaments de tall
castellà i se n'eliminava el vell procediment d'insaculació per
l'elecció directa dels regidors per part del rei o dels seus
representants a Mallorca. Amb la desaparició dels organismes
d'hisenda propis, obligats a desaparèixer dins la Reial Hisenda, el
1749, l'intendent, càrrec d'un funcionari reial que assumia la
direcció i recaptació de tributs, es consumava la liquidació de
l'autonomia financera del Regne de Mallorca, que se subordinava a
les directrius de Madrid. La magnitud de la derrota queda molt ben
reflectida en els mots següents de l'historiador esmentat: «Les
mesures de reforma políticoadministrativa disgustaren, fins i tot,
els més fervorosos partidaris de Felip V. Molt prest els nous
regidors s'adonaren que els nous càrrecs no eren més que una closca
buida que res tenia a veure amb el poder de què havien gaudit els
antics jurats del Regne i, a més a més, havien de suportar les
interferències contínues de la Reial Audiència. Els nous regidors,
doncs, respongueren amb l'absentisme i la inhibició fins al punt
que el corregidor "representant del rei al municipi- de Palma va
recórrer a la Reial Audiència per forçar els regidors a complir amb
les seves obligacions» (p. 275).
La destrucció del país "la cultura, les bases naturals de la
vida, els hàbits i la qualitat de vida, etc." té avui maneres molt
més eficaces que al segle XVIII. I val a dir que no cal anar a
cercar «enemics exteriors». En qualsevol cas, no crec que els
nostres polítics actuals, tant els qui comanden com els qui estan a
l'oposició, s'impliquin gaire en els procediments de recuperar la
memòria històrica, la qual, en el nostre cas si més no, no es pot
reduir al període de la guerra del 36 quan tenim precedents tan
sagnants i notables. No ho faran. Però si ho fessin, potser
arribaríem a comprendre millor quins són i d'on vénen els mals dels
nostres dies, tan grisos i eixorcs, tan mancats de força i
d'esperança ...
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.